Viatge oficial

Xi Jinping rep Felip VI i destaca la "cooperació amistosa" entre la Xina i Espanya

El rei es reuneix amb el president xinès en un context d'escalada aranzelària i després que Illa i Sánchez hagin teixit llaços amb el país asiàtic

BarcelonaEl rei Felip VI i el president xinès, Xi Jinping, s'han reunit aquest dimecres a Pequín en el segon dia de viatge oficial del monarca a la Xina. El líder del gegant asiàtic ha rebut el cap d'estat espanyol al Gran Palau del Poble de Pequín, un espai reservat als actes i visites d'alt nivell. En el marc de la trobada, que es produeix en un context de guerra d'aranzels, el president Xi ha destacat la "cooperació amistosa" entre el seu país i Espanya, mentre Felip VI ha subratllat la "relació de confiança" entre ambdós estats. La visita de Felip VI és la primera a la Xina des que va arribar al tron, però segueix el camí que ja han dibuixat Pedro Sánchez i Salvador Illa a l'hora de teixir aliances amb aquest país.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El to de la trobada ha estat de cordialitat, de reconeixement mutu, i fins i tot amistós. Xi Jinping ha definit Felip VI com "un bon amic del poble xinès" i ha apuntat que la Xina està disposada a treballar amb Espanya en la construcció d'una "associació estratègica integral" que sigui "més ferma en la seva orientació" i permeti "contribuir de forma encara més significativa a la prosperitat, la pau i el desenvolupament del món". Amb aquestes declaracions, res faria pensar que el gegant asiàtic viu immers en una escalada aranzelària de la qual també en forma part Espanya, que a través de la Comissió Europea en els darrers anys ha aplicat aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina. Unes taxes a les quals el gegant asiàtic va respondre aquest setembre amb l'anunci d'aranzels al porc europeu. Justament Espanya és el primer subministrador mundial de porc a la Xina.

Cargando
No hay anuncios

Malgrat aquest context, Xi ha destacat que Espanya i la Xina han contribuït junts "a la defensa de l'equitat i la justícia internacionals" i Felip VI ha defensat que "l'amistat" entre tots dos països "beneficia ambdós pobles". En aquest clima i després d'una reunió de més d'una hora, les delegacions de cada estat han signat deu documents que han de reforçar la relació bilateral, entre els quals tres memoràndums d'enteniment, tres protocols, un conveni, un acord i una declaració. D'entre aquests textos destaca l'acord per establir una "finestreta única" per agilitzar els tràmits a les empreses espanyoles que fan negocis a la Xina.

L'agenda oficial dels reis a la Xina va començar ahir dimarts i s'estendrà fins aquest dijous. Ahir, els monarques van visitar la ciutat de Chengdu, on Felip VI va presidir un fòrum empresarial. La visita, que se celebra amb motiu del 20è aniversari de l'establiment de l'associació estratègica integral –un seguit d'aliances i acords entre Espanya i la Xina–, clourà aquest dijous amb, entre altres actes, la reunió del Consell Assessor Empresarial Espanya-Xina a Pequín, que presidirà el monarca.

Cargando
No hay anuncios

Sánchez i Illa miren cap a la Xina

L'acostament d'Espanya i també de Catalunya a la Xina no és nou. Ja fa mesos que l'executiu estatal i la Generalitat treballen per establir aliances amb el gegant asiàtic, sobretot arran de l'arribada de Donald Trump al poder i els múltiples xocs amb els Estats Units. Fa poc més d'un any, el setembre del 2024, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, va viatjar a la Xina per acostar posicions amb Xi Jinping, amb qui es va reunir. Des de Pequín, Sánchez va apel·lar al diàleg per evitar una escalada aranzelària, i va afirmar que esperava que la UE pogués "evitar una guerra comercial" amb el país dirigit per Xi.

Cargando
No hay anuncios

Mesos més tard, a mitjans d'aquest estiu, el president de la Generalitat, Salvador Illa, també va viatjar a la Xina en el marc dels plans del Govern perquè Catalunya sigui un "soci fiable" de l'Àsia en un context de reordenament de les aliances polítiques i comercials en l'àmbit internacional. Aquest dimarts el govern aprovava el pla Àsia, que vol precisament marcar el continent com una "prioritat" en la política internacional.

Cargando
No hay anuncios

Al maig Illa ja havia viatjat al Japó i a Corea, i durant la seva estada a la Xina va intentar consolidar el paper de Catalunya al país asiàtic, amb trobades amb directius de diverses empreses, reunions amb representants polítics com el vicepresident de l'Assemblea Popular Nacional de la Xina, Wu Weiha, i l'anunci de l'obertura d'una delegació de la Generalitat a Pequín, en sintonia amb l'acord d'investidura amb ERC que demanava consolidar i ampliar la xarxa de delegacions.