Adéu a les núvies bombó

Els vestits tradicionals es queden enrere per abraçar més que mai la personalitat de cada núvia

Nuvis
Selena Soro
07/11/2013
4 min

BarcelonaGuipurs, puntes, rebrodés , xantillí, gases, cascades de tul que surten del coll i collarets que s'uneixen a l'esquena.

És la proposta per a la pròxima temporada d'Inmaculada García, la dissenyadora més trencadora de la passada passarel·la Gaudí Núvies i un dels reclams del saló MiBoda Barcelona, que se celebra aquest cap de setmana a la cúpula de Las Arenas i que reuneix gairebé un centenar d'expositors amb les últimes novetats en el món dels casaments, amb firmes com Victorio & Lucchino, Raimon Bundó, Onna Costura i El Corte Inglés.

Una núvia més lliure

Línies vaporoses, seductores i suaus que recorden el glamur de Meryl Streep durant la seva boda a la sabana de Memorias de África i que miren enrere per adaptar l'elegància de principis del segle XX a la núvia moderna, una dona que, segons explica la Inmaculada al seu taller de Gràcia, té les coses més clares que mai: "La núvia actual té cada vegada més personalitat, ja no es casa als 20 anys, i escull vestit ella sola; el que pensi la seva mare o els convidats ja no li importa tant", diu la dissenyadora, que explica que això ha provocat que el vestit bombó, el més tradicional, de faldilla abombada, quedi cada vegada més en l'oblit entre les núvies.

De fet, hi ha el triple de noies que es casen entre els 25 i els 29 anys que no pas dels 20 als 25, i l'edat mitjana per al primer matrimoni, segons les últimes dades de l'Idescat, són els 31 anys.

La núvia del segle XXI, en definitiva, diu la Inmaculada, vol traslladar la seva personalitat i el seu dia a dia a la boda, "vol que la tela s'adapti als seus moviments, i que sigui ella qui du el vestit, i no al revés".

A la dissenyadora, aquest canvi li ha permès fer una col·lecció -sota el nom Savanna Tales - més creativa i atrevida, amb tres línies diferents on ha combinat els vestits menys pesants, més nets i sense cues, amb teixits metàl·lics per a les núvies més joves i colls halter , mànigues amb gasa i puntes fins al coll, renunciant temporalment als paraula d'honor. "La crisi també ens ha portat a dissenyar amb línies més pures i més netes, amb molta caiguda i amb menys tela", afirma. L'únic que no passa de moda són els colors: els crus i els ivoris segueixen sent els més distingits i elegants, amb un toc torrat que evoca el passat.

Aquest toc vintage , que des de fa unes temporades trepitja amb força al carrer i que ara arriba a la moda nupcial, la Inmaculada l'ha recuperat a consciència: "M'he inspirat sobretot en els anys 1912-1916, una època com l'actual, de moltes dificultats i moltes transformacions socials. La guerra s'havia acabat i les dones van començar a treballar, hi va haver un gran canvi mental que al final va incidir en la moda".

Un canvi que ara ella emula amb una col·lecció seductora, femenina i arriscada, amb dissenys a partir dels 1.600 euros i només aptes per a núvies atrevides.

Els homes, més entallats

La firma Señor fa 50 anys que vesteix a mida homes de tot Catalunya, i ha vist com els nuvis també han anat canviant els seus gustos i preferències. "Estem en un moment de retorn al passat, però amb una reinterpretació de les línies", explica des de la botiga al passeig de Gràcia el gerent de Señor, Josep Maria Ribas. "La tendència és recuperar la imatge del jaqué d'un sol botó, però més curt que el tradicional i amb unes línies molt més ajustades al cos, molt més entallades i jugant amb els detalls de la solapa o les butxaques". A banda dels jaqués entallats, afegeix, també es busca una imatge més esvelta amb els pantalons, que s'estrenyen cada vegada més.

Gràcies a l'evolució tècnica, els teixits també han canviat. S'han fet més prims, els gramatges més lleugers i les filatures més fines i resistents. Pel que fa als colors, depenen bastant del tipus de nuvi. "Els més trencadors opten pels negres blavosos i els blaus royal , i els més tradicionals pels negres i els ploms". El gendre d'Artur Mas, per exemple, que aquest estiu es va casar amb la seva filla vestit de Señor, va escollir un blau marí de "línies molt puristes i minimalistes".

Igual que la núvia, el nuvi també ha canviat en el temps i s'ha fet més presumit: "Ara es miren més els complements, com la corbata o els bessons, i cuiden més el detall", explica Josep Maria Ribas, que afegeix que el nuvi es pot gastar entre 600 i 1.200 euros en el vestit. En definitiva, "vol poder-se mirar al mirall i reconèixer-se sense pensar que va disfressat", conclou.

MiBoda 2013, un saló per a totes les butxaques

Aquest dissabte 9 i diumenge 10 s'espera que més de 13.000 persones passin pel saló MiBoda de Barcelona, que durant dos dies aplega una vuitantena d'expositors -més que en cap altra edició- relacionats amb el món dels casaments: des de moda nupcial, festa i complements, maquillatge, limusines, joieria i càtering fins a pirotècnia i viatges. L'incentiu principal, les ofertes, descomptes i promocions especials personalitzades que hi faran marques com El Corte Inglés (que hi participa per primera vegada), Inmaculada García, Señor, Victorio & Lucchino i Grup Limousines, entre moltes d'altres.

"Qui es casa ho fa amb tota la il·lusió, com sempre, però sí que és veritat que hi ha hagut un canvi generacional important, i ara les parelles ja no es gasten el que no tenen", comenta a l'ARA Ricard Flaqué, de Flaqué Internacional, l'empresa que organitza el saló.

Tot i les dificultats econòmiques, durant l'any passat es van celebrar a l'Estat un total de 168.834 casaments, un 3,4% més que l'any 2011, segons les últimes dades recollides per l'Instituto Nacional de Estadística (INE).

stats