EDUCACIÓ
Ara Premium 20/06/2014

Aprendre anglès resseguint les rutes dels vikings

Escoles del Raval apadrinen espais de la ciutat com el Museu Marítim

Maria Ortega
3 min

BarcelonaQui eren els vikings? Quin temps van viure? D’on venien? La guia afusella a preguntes el grup d’alumnes de tercer d’ESO de l’Escola Vedruna Àngels de Barcelona, que recorre el Museu Marítim per acostar-se a l’exposició sobre els homes del nord. La d’avui no és una visita més. Forma part del currículum acadèmic d’aquests nois i noies, que, de fet, fan l’itinerari en anglès i prenent apunts per presentar-los després com a prova del que han entès.

L’activitat s’emmarca en el projecte Apadrina el teu equipament, en el qual participen vuit centres educatius del Raval. Cadascun ha establert un vincle especial amb algun dels grans espais culturals de la zona. En el cas de l’Escola Vedruna, aquesta relació s’ha fixat entre un grup d’alumnes de tercer d’ESO i el Museu Marítim, i l’activitat s’ha inscrit sempre dins del currículum de l’assignatura d’anglès. Si per acabar l’apadrinament aquests alumnes se sotmetien a una mena de listening sobre vikings, dies abans havien fet activitats més pràctiques com ara navegar a bord del pailebot Santa Eulàlia, una embarcació històrica que es va construir el 1918.

“És complicat, perquè has d’escriure molt ràpid, però sí que entenc les explicacions en anglès i aquestes visites sempre són més divertides que estar-se a classe”. Qui parla és la Flàvia Cabré, una de les alumnes de l’Escola Vedruna que visita l’exposició Vikings i que entoma el repte llançat per la guia de reconèixer cinc afirmacions falses sobre aquest poble. Un dels objectius de l’exposició és, de fet, deixar clar que no eren simples guerrers dedicats en cos i ànima al saqueig.

Aquest programa d’apadrinament d’equipaments, que s’inscriu en el Pla d’Educació de Ciutat Vella i compta amb la coordinació de la Fundació Tot Raval, busca reforçar l’arrelament dels centres educatius al barri i despertar, de retruc, l’interès dels alumnes pels grans espais culturals de la zona. En el cas de l’Escola Vedruna es va voler que quedés cenyit a l’assignatura d’anglès. En aquest primer curs de prova pilot s’han hagut de traduir tots els continguts. Una feina que la professora d’anglès del centre, Rosa Maria Blanco, confia que ja quedi per als grups que, a partir d’ara, participin d’aquest apadrinament. Aquest vincle, segons apunta, permet unir dos dels seus interessos: el mar -com a punt de partida per parlar d’història i cultura- i l’anglès.

L’experiència, però, no se cenyeix a l’àmbit lingüístic, ni a una determinada edat dels alumnes. Nens de dos i tres anys de l’escola bressol Canigó, dins d’aquest mateix programa, han anat al Liceu per acostar-se des de ben petits al món de l’òpera i fer-ho en un escenari de luxe. Joves de l’Institut Miquel Tarradell, al seu torn, s’han acostat a les eines audiovisuals per treballar el concepte d’identitat personal de la mà de la Filmoteca. També espais com el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) i el Palau Güell s’han sumat a un projecte que, aquest curs, funciona de forma pilot, però que es preveu que el curs que ve ja quedi emmarcat en un conveni que cadascun dels equipaments firmarà i que tindrà una vigència de cinc anys. La relació serà sempre entre una mateixa escola i un equipament per permetre l’especialització.

Un plus per a les escoles

“Busquem aprofitar que som el districte cèntric de la ciutat, que hi tenim grans equipaments culturals, per treure’n tot el suc”, explica la regidora de Ciutat Vella, Mercè Homs. Remarca, també, la importància que els alumnes tinguin clar que tots aquests espais estan al costat de casa seva i que hi poden anar-hi quan vulguin. Una manera més de treure pit del propi barri. “Iniciatives com aquesta són un plus que oferim per fer més atractives les escoles del Raval”, apunta.

stats