Efímers 28/06/2014

La moda nupcial es vesteix amb la bandera gai

Barcelona ha acollit aquesta setmana el Live Love, el primer saló especialitzat en bodes gais

Selena Soro
5 min

BarcelonaL’any 2005, quan es va aprovar a Espanya la llei que permetia el casament entre persones del mateix sexe, no hi havia cap empresa espanyola que fabriqués els tradicionals ninots per al pastís amb la combinació noia-noia, noi-noi, i les organitzadores de bodes encara havien de recórrer a companyies estrangeres.

Des d’aleshores han passat per l’altar milers de parelles homosexuals -3.500 a Espanya el 2012 (Catalunya encapçala el rànquing, amb 849 casaments), segons les últimes dades de l’INE-, i moltes empreses ho han aprofitat per actualitzar-se i adaptar-se a tots els tipus de matrimonis. Per aquest mateix motiu va néixer Live Love, el primer saló especialitzat en bodes homosexuals, que aquesta setmana s’ha celebrat per primera vegada a la capital catalana, en el marc de la Pride Barcelona 2014, una cita que deixarà 18 milions d’euros a la ciutat només en la despesa del turisme estranger.

Vestits de núvia, viatges de noces, taules dolces per al càtering, còctels sofisticats, cotxes de luxe... Fins a una vintena de firmes han exposat les seves ofertes més personalitzades al Live Love. “No volíem organitzar el Live Love per diferenciar entre casaments gais i heterosexuals, però sí per donar un toc de sensibilitat als primers, un toc que encara és necessari perquè molts gais es troben amb l’escull del rebuig”, diu a l’ARA Olga Arce, wedding planne r i una de les impulsores de la iniciativa, que lamenta que la prova d’aquest rebuig és que “hi ha empreses que s’han negat a participar-hi perquè no volien que se les relacionés amb un esdeveniment gai”. I precisament per això, diu Arce, van decidir emmarcar l’esdeveniment en la setmana del Pride Barcelona, com “una manera de reivindicar-se” amb més força.

Cristina Pérez, wedding coach de The Wedding Fashion Night, i l’altra impulsora de Live Love, corrobora el que diu la seva companya i remarca: “Amb el Live Love no volem fer bodes diferents, però sí que és cert que el públic gai té una altra sensibilitat: han hagut de lluitar molt per ser on són i, qui decideix casar-se sense estar-se de res, ho fa perquè vol destacar com a parella i donar un altaveu al seu amor, reivindicar-lo. A les wedding planners ens encantaria que a les parelles heterosexuals se’ls encomanés aquesta sensibilitat per fer de la boda un altaveu de l’amor amb majúscules”. Quan ha organitzat un casament per a una parella gai, continua Pérez, nota que tenen moltes més ganes d’explicar la seva vida i la seva relació, perquè la volen veure plasmada a la seva boda. “Una parella heterosexual, en canvi, ja creix amb la idea que podrà casar-se. Moltes parelles gais es casen tenint molt present que en altres països l’homosexualitat encara està castigada amb la pena de mort. Això fa que siguin més conscients que estan vivint una cosa única”.

Tot i això, afegeix Arce, “no fas una boda gai pensant que és una boda gai: la fas pensant en les dues persones que es casen”. Això inclou aquesta sensibilitat per tot allò que ha viscut la parella i el que volen dir de la seva relació amb el casament. Per això, a l’hora d’organitzar la boda, Arce s’inspira només quan els coneix: “Quan veig com vesteixen, com es mouen, com es miren entre ells i com es parlen. Es tracta d’escoltar què pensen i què senten”.

Seguir la moda o no seguir-la

Pérez, per la seva banda, té molt clar què ha de ser un casament i què no. “Hem deixat enrere les bodes en sèrie, en què els pares casaven les seves filles seguint la tradició, per passar a les bodes en què se segueix qualsevol moda. Hem passat d’un extrem a l’altre: ara la parella copia el que està de moda però sense parar-se a pensar si és coherent amb el que ells duen dins, amb el que són com a parella i amb el que volen expressar com a parella. Per això jo els pregunto què es regalen, o què els agrada fer el cap de setmana: no faré la mateixa boda si em diuen que els agrada quedar-se a menjar pizza amb la tele que si els agrada sortir a sopar fora. Intento saber el màxim d’ells per personalitzar la boda”, conclou.

Aquest any, la moda que tothom ha volgut seguir és la d’instal·lar un photocall, amb complements de treure i posar per donar un toc d’humor a la fotografia. El gran triomfador, esclar, és el bigotet hipster enganxat a un bastonet. La personalització, tot allò vintage, els karaokes, les lletres de fusta de mida XXL i els rètols de senyalització de fusta són les altres cinc modes més seguides, segons expliquen des de Diverta:sí, una de les empreses organitzadores de bodes presents al Live Love.

Pel que fa als vestits, en les bodes entre dues dones està molt de moda que una de les noies vesteixi més tradicional i l’altra més trencadora. YolanCris, per exemple, d’esperit rebel i poc tradicional, ho ha traduït en siluetes femenines però asimètriques, amb faldilles més curtes o pantalons fets amb xantillí. O amb una combinació de les dues coses, com la proposta d’Immaculada Garcia: amb vestits vintage però també amb formes modernes, amb una corbata i un cinturó com a tret distintiu. Per als nois, un dels serveis més atractius són els cotxes de luxe. “Depèn de cada parella, però, en general, als nois els agraden molt les petites tonteries: ell segurament agafarà el cotxe rosa, elles prefereixen coses més discretes”, expliquen des de JJDluxe Cars.

De moment, però, la majoria dels assistents al Live Love hi han anat per inspirar-se. “Me’n vaig assabentar per internet i m’hi he deixat caure per veure què hi ha de diferent”, diu una noia, que hi ha anat acompanyada de la seva mare. “Ens agraden molt les bodes, hauríem vingut encara que no fos un esdeveniment específicament gai”, afegeix aquesta última. D’altra banda, una gran part dels assistents són professionals del sector que hi han anat a veure quines són les últimes tendències. “Jo sóc gai però de moment no tinc pensat casar-me. He vingut a temptejar el terreny perquè vull muntar una empresa d’oci gay-friendly ”, diu un altre dels nois que es passegen pels diferents estands.

Ja sigui amb un vestit simètric o asimètric, amb un cotxe rosa o un cotxe negre, amb flors o sense, l’important és que un casament, diu Arce, sigui un mirall de la parella i del seu amor. “Una boda és per viure l’amor en directe, i l’hem de viure sense prejudicis”, conclou.

El banquet, la principal despesa d’un casament

Els espanyols es gasten de mitjana 12.590 euros en el seu casament, segons dades de la Federació d’Usuaris Consumidors Independents (FUCI), una xifra que suposa un 4,5% menys que l’any passat. En el total de despeses, el banquet representa el principal desemborsament, amb una mitjana de 1.426 euros. El vestit dels nuvis suposa una altra despesa important. Les dones s’hi gasten una mitjana de 1.426 euros (complements inclosos), i els homes, uns 558. Els detalls nupcials, com ara les invitacions, són l’aspecte en què més s’ha retallat, optant per les invitacions per internet o per les opcions do it yourself. El viatge de noces representa la segona despesa més gran, amb una mitjana de 1.150 euros per parella.

stats