Publicitat
Publicitat

Com depurar l'estómac després de les festes de Nadal

L'excés d'ingesta de proteïna animal, d'alcohol i de sucre fa que el fetge estigui saturat i apareguin les digestions lentes i els estats d'ànim baixos

El fetge arriba al gener carregat. És una manera senzilla de dir que ha estat dies treballant per digerir l'excés de proteïna animal, l'alcohol i els sucres. "Si ets jove, el fetge paeix amb rapidesa, però, quan comences a tenir una edat, no és tan àgil, i per això hi ha els empatxos, les digestions lentes i les alteracions en el trànsit intestinal (restrenyiment o diarrees)", afirma Marc Vergés, dietista-nutricionista. Ras i curt, la carn d'olla, els canelons i els excessos de Cap d'Any han provocat una davallada metabòlica. Per això, és habitual sentir-se sense energia, perquè tota la sang va cap al sistema digestiu i el fetge. "I mira que hauria estat fàcil combinar la proteïna animal amb verdura, cuinar canelons d'espinacs en comptes de carn o fer amanides de primer plat". Ara ja no és moment de mirar enrere, sinó de pensar a empènyer el gener amb força.

Per començar, reviseu el rebost. La quinoa, els llegums, les algues, les llavors, les espècies, la fruita i les verdures de temporada no hi poden faltar. Tampoc les infusions. "Preneu-ne tant a mig matí com a la tarda, i que siguin digestives, que portin card marià, dent de lleó o boldo, que ajuden el fetge i fan cremar greixos", continua Marc Vergés. Les infusions amb fonoll també fan cremar greixos perquè activen la tiroide.

Humus, llegums i algues

Com que es tracta de fer una cura vegetariana, el dietista-nutricionista aconsella plats amb proteïnes completes, que tenen tots els aminoàcids essencials que necessita l'organisme. Quins? Humus (cigrons amb sèsam i oli d'oliva) o plats de cereals i llegums i algues. La combinació per aconseguir l'anomenada proteïna completa és tres parts de cereal per una de llegum i algues. "Aquestes últimes completen els aminoàcids i, a més, si són salades activen la tiroide i, per tant, aniran bé per augmentar el metabolisme i la capacitat de cremar greixos".

A l'hora de menjar fruita, que sigui fora o abans dels àpats, perquè així no interfereix en la digestió dels plats menjats. I si es vol per després del dinar o del sopar, "el suggeriment és que sigui cuinada". És a dir, senzillament saltejada uns minuts a la paella. El cas és que la fruita, freda, a l'hivern debilita, per això el consell de cuinar-la, ni que sigui saltejada, o bé d'afegir per sobre de la fruita freda gingebre o canyella. Si l'àpat ha estat compost de proteïna animal, la pera i la poma es poden menjar al final, fredes, perquè no intervenen en la digestió.

Les amanides amb fulles de temporada cal recuperar-les. L'escarola, els espinacs crus, l'endívia i la ruca són fulles de digestió fàcil, que van bé per al fetge pel seu punt amarg. Per complementar-les, s'hi poden afegir magrana, nous i poma i pera.

Per sopar, toquen cremes de verdures i hamburgueses vegetals, que es poden preparar a casa de manera senzilla. "Jo en faig amb arròs o mill, i hi afegeixo les verdures que tingui més a prop, com ara ceba, porro o carbassó. Ho trituro tot una mica, perquè ha de quedar gruixut, no com un puré, i ho ajunto amb farina de cigrons i espècies, com all i julivert, orenga o farigola".

Segons Marc Vergés, cal recuperar les espècies, perquè fan que el menjar no sigui insípid i alhora tenen propietats beneficioses: "El romaní va bé per al fetge; la farigola, per al sistema respiratori, i el clau i el pebre activen els sucs gàstrics".

Per la seva banda, el psiconeuroimmunòleg Xevi Verdaguer compara l'intestí amb un segon cervell, i diu que per això els excessos provoquen estats d'ànim baixos, mals de cap o contractures. Després d'uns dies de poc control, toca posar-hi atenció.

Verdaguer proposa començar el dia, a l'hora d'esmorzar, amb un suc d'aranja amb llimona combinat amb cereals sense gluten, com el mill, "que en faciliten la digestió a tothom, hi tingui intolerància o no". Els entrepans també són una bona opció, però de pa sense gluten i combinats amb paté de xiitake, gall dindi o alvocat amb olivada. "Sobretot, per a una alimentació sense greixos i desintoxicant, eviteu el porc (botifarra, fuet, pernil, etc.) o els derivats de la vaca (formatges, Actimel, Cacaolat)", diu. A mig matí i per berenar, opteu per infusions, com ara la d'anís verd, fonoll, comí i gingebre, amb una petita quantitat d'orellanes, panses o dàtils.

Abans dels àpats és bo beure aigua amb suc de mitja llimona o bé un suc de llimona barrejat amb kudzú, ideal per als intestins sensibles. Per sopar, Verdaguer aconsella evitar la carn, el pa i la pasta. L'ideal són les cremes de verdura d'api, ceba, julivert i col amb suc de mitja llimona, i, en comptes de pasta, sèmola de tapioca, conclou.


El 2014, bons hàbits a taula

Adam Martín, periodista especialitzat en nutrició, autor del llibre Menjar per ser millors (Rosa dels Vents), proposa aquests hàbits:

Alimentació conscient

Alimenteu-vos de manera conscient. És a dir, quan mengeu, mengeu. No estigueu mirant la televisió, no llegiu el diari ni us discutiu amb ningú. Tan sols mengeu.

Fer àpats en família

Procureu de fer un àpat al dia amb la família sencera. A part de tots els beneficis que té a l'hora de fomentar hàbits saludables, també se sap que s'impulsen habilitats com les lingüístiques entre els petits de casa.

Exercici raonable

Feu exercici raonable, segons les vostres capacitats. Pot ser caminar, córrer, nedar, el que sigui, però sense excedir-se. Tan sols es tracta de cremar algunes calories, de suar una mica, de posar els tendons i els músculs en forma.

Aturar-se i respirar

Respireu. Pot semblar una obvietat, però no ho és. Durant un moment del dia, atureu-vos, respireu i sigueu conscients que esteu respirant.


Aliments imprescindibles per cremar greixos

Farines integrals

Les farines integrals, que contenen la pell i la beina de la farina mòlta, són imprescindibles per a una dieta que vulgui depurar els excessos nadalencs, sobretot perquè poden substituir les pastes, pizzes i pans de farina blanca, amb alts índexs glucèmics.

Aranja

L'aranja és una fruita composta en un 90% per aigua i rica en vitamina C i sals minerals, com el fòsfor o el magnesi. A més d'anar bé per a les dietes que busquen aprimar, també és bona per curar els constipats. Es pot prendre com a complement de les amanides, per esmorzar, en batuts de fruites o bé cuita al forn.

Peres i pomes

Les fruites com la pera i la poma, que es poden trobar tots els mesos de l'any, contenen una substància anomenada pectina que és ideal per desintoxicar l'organisme. La pera és rica en calci, ferro i potassi, mentre que la poma és diürètica i té fibra i aminoàcids.

Canyella

A part d'aportar un gust d'allò més agradable a les infusions o als plats, un quart de cullerada petita de canyella barrejada amb el menjar fa que s'acceleri el procés metabòlic i, per tant, fa baixar els nivells de sucre en la sang. La canyella, a més, té efectes antioxidants i propietats calmants.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT