La méteo
previsions 22/05/2023

La méteo: setmana de ruixats i tempestes molt repartits

Aquest dimarts hi haurà més clarianes a l'est i les tempestes afectaran sobretot comarques centrals i de l'oest

3 min

BarcelonaContinuen els ruixats molt dispersos i localment forts. En general ha plogut poc, fins a les 18 h s'han acumulat 15 l/m² al Prat d'Aguiló, al nord del Cadí, 13 a Montblanc, 11 a Alforja, 10 a Molló i a les Borges Blanques, 9 a Ulldeter, 8 a Mollerussa, 6 a Solsona i a Manresa o 4 a Berga. A Mollerussa feia gairebé tres mesos que no plovia com a mínim 1 l/m². Fins al vespre les pluges continuaran sent molt irregulars, però pot haver-hi tempestes o fins i tot algunes calamarsades tant en llocs del Prepirineu i de la Catalunya Central com fins i tot al voltant de les muntanyes de Prades i la serra de Montsant.

El Meteocat té actiu un avís per intensitat de pluja del grau més baix que afecta un bon nombre de comarques que van de l'Alt Urgell i el Pallars Jussà fins al Priorat o el Baix Camp, i que arriben fins a Osona i el Vallès Oriental. La bossa d'aire fred en altura que ens ha estat afectant aquests darrers dies s'allunya cap al sud-oest de la península Ibèrica: fixeu-vos que en sectors d'Andalusia oriental és on podria haver-hi aiguats més importants en aquest inici de setmana.

Avui la temperatura ha baixat força a Ponent, però en canvi el termòmetre s'ha disparat en comarques del nord-est. A primera hora de la tarda el termòmetre fins a 7 graus menys que ahir, però fins a 7 més que ahir a Figueres. De mitjana les màximes han sigut un parell de graus més baixes del que caldria esperar per a l'època si s'agafa com a referència els últims 13 anys. Som ja a finals de maig i, a diferència de l'any passat, la temperatura es manté en valors normals o baixos per a l'època. L'any passat, per exemple, Girona registrava temperatures d'entre 32 i 33 graus aquests dies i ahir la màxima va ser de 20.

Diferència entre la temperatura d'avui a les 17 h i la d'ahir a la mateixa hora

Demà al matí farà una mica més de sol que avui, però a la tarda es repetiran els ruixats i les tempestes en moltes comarques. Un aspecte interessant d'aquest inici de setmana és que els ruixats, un cop formats, no es desplaçaran cap a l'est com passa en moltes ocasions, sinó que avançaran cap a Ponent. Això pot afavorir que aquesta setmana es trenquin ratxes seques com la de Lleida, on fa 88 dies que no plou com a mínim 1 l/m², i, en canvi, farà menys probable la pluja a la costa.

Durant la resta de la setmana continuarà la inestabilitat en forma de ruixats irregulars que aniran afectant sobretot comarques del Pirineu, el Prepirineu i la Catalunya Central, però que més puntualment s'aniran fent presents en altres indrets. Dimecres sembla probable que les tempestes arribin amb més força a Ponent i en comarques de l'altiplà central. A mesura que avança la setmana la previsió és cada cop més incerta i no és descartable un escenari de pluges més abundants en comarques de la Costa Brava i de la costa central entre dijous i divendres, però el més probable és més aviat que els ruixats siguin cada cop més puntuals a mesura que ens acostem al cap de setmana. Malgrat tot, a llarg termini no hi ha indicis que la inestabilitat s'hagi d'estroncar. Els mapes de probabilitat que ploguin més de 5 l/m² per dia continuen marcant valors alts al Pirineu fins a final de mes.

Aquesta setmana serà més de final de primavera que l'anterior. Les màximes superaran els 25 graus amb més facilitat a Ponent i fixeu-vos que els mapes de diferència de temperatura entre avui i els dies vinents són bàsicament vermellosos, sobretot a Ponent, on avui la temperatura quedarà més frenada. Tot i això, la calor continuarà sent bastant normal per a l'època i és poc probable un episodi de calor intensa com a mínim fins als primers dies de juny.

stats