ENERGIA

On carrego el cotxe?

El Camp de Tarragona disposa encara de pocs punts per recarregar les bateries de vehicles elèctrics

L’ús dels vehicles elèctrics està augmentant els últims anys, tot i que al nostre país encara és marginal respecte als que fan servir gasolina i gasoil. La conscienciació davant del canvi climàtic és una de les causes d’aquest augment, però sovint hi ha una raó econòmica: tot i que un vehicle d’aquest tipus és més car que un de tèrmic, si es fan números després de tota la seva vida útil, l’elèctric surt més bé de preu.

Patrick Renau, el president de l’associació Volt-Tour, que des de fa 15 anys promociona, divulga i fomenta la investigació i el desenvolupament del vehicle elèctric a Catalunya, assenyala que la penetració del vehicle elèctric al Camp de Tarragona és molt més baixa que a Barcelona i l’àrea metropolitana, a causa sobretot de la falta de punts de càrrega. Renau apunta que Tarragona és un territori ideal per a l’ús del vehicle elèctric per les distàncies entre nuclis habitats i l’orografia. Calcula que actualment hi podria haver entre 300 i 350 vehicles d’aquest tipus a les comarques tarragonines, menys d’un 10% del total català.

¿Estan responent les administracions locals a aquest repte? Trobem pocs ajuntaments que hi apostin clarament. Reus és l’excepció. Tots els aparcaments subterranis de la xarxa municipal reusenca disposen d’estacions de recàrrega des de la primavera del 2014. També hi ha dos punts de superfície. A més, des del novembre del 2015 hi ha quatre nous punts de recàrrega al pàrquing de la Fira Centre Comercial, que també gestiona l’empresa municipal. Així, a hores d’ara hi ha deu estacions de recàrrega a la xarxa que permeten carregar fins a 24 vehicles -cotxes o motos- de manera simultània.

El balanç del 2015 a Reus es tanca amb 2.207 usos (els cops que un vehicle elèctric es connecta a qualsevol dels punts de la xarxa per recarregar la bateria). L’aparcament on s’han connectat més vehicles és el de la Llibertat, amb un total de 550 usos, seguit del pàrquing Oques, amb 440. La demanda no ha parat de créixer i Reus Mobilitat i Serveis disposa de més de 70 usuaris registrats (que disposen d’una targeta que els permet aparcar i recarregar de manera gratuïta a la ciutat).

Per poder aparcar gratuïtament mentre es recarrega el vehicle només cal posar-se en contacte prèviament amb l’empresa municipal i acreditar la documentació tècnica del vehicle. S’obté una targeta que permet l’accés il·limitat a tots els aparcaments de la ciutat.

També al Baix Camp l’Ajuntament de Cambrils va posar en marxa a l’estiu les tres primeres estacions de càrrega de vehicles elèctrics. Dues permeten la recàrrega de bicicletes, motocicletes i cotxes elèctrics, i la tercera només bicicletes. Per poder utilitzar aquests punts cal disposar d’una targeta que emet el consistori.

A la ciutat de Tarragona només un pàrquing municipal, el Saavedra, ofereix punts de recàrrega de vehicles elèctrics, concretament quatre places. Diversos aparcaments de gestió privada i de centres comercials també en disposen. En el congrés Smart Cities, el 2014, l’alcalde Ballesteros va anunciar el projecte d’adquirir vehicles elèctrics amb motiu dels Jocs del Mediterrani 2017.

El + vist

El + comentat