El conflicte dels vigilants del Prat s’enquista després d’un dia de caos

La plantilla veu una “presa de pèl” les propostes d’Eulen tot i les onze hores de mediació a Treball

Un moment de la reunió entre els representants dels treballadors, Eulen i Aena / MANOLO GARCÍA

La divisió entre els vigilants de seguretat de l’aeroport del Prat i l’empresa concessionària del servei, Eulen, continua, i la vaga es manté. Després d’una primera jornada d’aturades parcials, que va provocar cues de gairebé dues hores per passar pels controls de seguretat, la mediació de la Generalitat durant pràcticament tot el dia d’ahir no va aconseguir desencallar el conflicte. De fet, en el tancament d’aquesta edició les parts seguien a Treball, tot i que el comitè era pessimista sobre la possibilitat de redreçar les converses amb Eulen.

Com a mínim, la vaga parcial es repetirà demà i dilluns, i continua a l’horitzó la vaga total indefinida convocada a partir del dia 14. La negociació de les parts, ahir per primer cop amb Aena com a espectadora a la taula, va evidenciar que l’entesa a curt termini és complicada. Tot i que ahir va ser la primera trobada en què Eulen va posar sobre la taula algunes propostes per buscar el pacte en una mediació que va durar onze hores, els portaveus del comitè de vaga van considerar-les insuficients. Van considerar que Eulen els havia “pres el pèl”, segons va dir l’assessor del comitè de vaga, Joan Carles Giménez. “No ha concedit ni un 5% del que demanem”, va declarar. “L’empresa no ha formulat cap contraproposta quantitativa”, va afegir l’advocat del comitè de vaga, Leopoldo García. Va trobar a faltar, per exemple, que Eulen acceptés un plus específic per als treballadors o determinés un augment de la plantilla dels controls de seguretat del Prat per evitar noves baixes de vigilants per estrès. García va lamentar que l’empresa es presentés amb paper mullat a la mediació al departament de Treball. “No pot ser que no s’hagi estudiat les peticions dels treballadors”, va dir.

Ahir al vespre va arribar a existir un principi d’acord a condició de desconvocar la vaga, però va resultar fallit. La companyia havia acceptat algunes peticions de la plantilla, com ara comprometre’s a formar en radioscòpia nous vigilants. A canvi, els treballadors havien d’acceptar suspendre la mobilització que està afectant l’aeroport. El secretari general del departament de Treball, Josep Ginesta, va valorar que es tractava d’una proposta “sòlida”, perquè Eulen també es comprometia a complir altres aspectes del conveni col·lectiu, com els horaris i les vacances, a part de seguir negociant altres peticions més estructurals i complexes. Tot i això, la plantilla ho va considerar insuficient. “Una proposta sòlida vol dir mesurable. No és el cas”, va concloure García.

Si no hi ha abans una altra trobada entre totes les parts per intentar acostar posicions, els vigilants i Eulen es tornaran a veure les cares segur dimecres vinent, i serà davant d’un jutge. L’empresa ha denunciat el comitè de vaga al jutjat social perquè considera que van incórrer en “vaga il·legal” durant la vaga de zel que la setmana passada va provocar importants cues al Prat.

Caos, nerviosisme i patiment

De fet, ahir va ser el primer dia de vaga oficial a l’aeroport del Prat. La jornada de vaga parcial va tornar a condemnar a llargues cues els passatgers que havien de passar els controls de seguretat de les dues terminals per agafar el seu vol, va informar Josep Ferrer. Les esperes més importants van ser de 10.30 h a 11.30 h, quan es van registrar cues de gairebé una hora a la T1 i de dues hores a la T2. La situació va ser tan desesperant per als viatgers que alguns es van veure obligats a buscar tot tipus d’estratègies per estalviar-se part de la cua.

Ho explicava la Marta, per exemple, que havia d’agafar un vol a les nou del matí i, tot i ser a l’aeroport des de les sis, el seu taulell de facturació no va obrir fins a dos quarts de vuit. Quan ja estava a la cua del control de seguretat de la T2, però, veia que s’aturava “cada tres minuts”. La passatgera va patir molt i va passar nervis, explicava. Una vegada dins l’avió, només hi havia una desena de viatgers i l’aparell va esperar més d’una hora que arribessin més passatgers. A la T1 un dels viatgers, l’Oriol, relatava que Aena recomanava -només en castellà- utilitzar el control del pont aeri.

Si es perd el vol, la companyia no indemnitza

Els passatgers que hagin perdut el vol a causa d’aquestes cues no poden rebre cap indemnització de les companyies. La raó és que les llargues esperes per passar els controls de seguretat són alienes a les aerolínies. Així ho explica el portal de reclamacions Reclamador.es, que per això recomana arribar amb temps a l’aeroport. El consell és ser-hi entre tres i quatre hores abans de l’hora prevista de sortida del vol. El portal també suggereix publicar a les xarxes socials la situació, “ja que són un mitjà de denúncia pública amb repercussió per poder fer pressió”. En tot cas, recorda que si la vaga ha provocat la pèrdua d’un vol, s’ha de reclamar a Aena -com a organisme responsable- pels danys causats.