Publicitat
Publicitat

Barcelona vol limitar a un 21% el pes del vehicle privat en la mobilitat

L'Ajuntament confia en les noves tecnologies, la implantació de superilles i el transport públic per aconseguir aquest objectiu el 2018

L'Ajuntament de Barcelona vol que el 2018 els desplaçaments en vehicle privat a la ciutat siguin el 21% del total, 5,6 punts menys que ara, perquè preveu que amb això complirà la normativa de qualitat de l'aire europea sense empitjorar el trànsit.

La mobilitat sostenible és un dels eixos del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 que avui el govern de l'alcalde Xavier Trias sotmetrà a l'aprovació del Pacte per la Mobilitat, el fòrum participatiu de la ciutat per a les qüestions relacionades amb aquest àmbit, que ha participat en la seva elaboració.

"En cap cas l'objectiu és reduir el trànsit privat, sinó complir amb els objectius ambientals", ha assegurat el regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, que ha assenyalat que el que el pla pretén aconseguir és que l'increment dels desplaçaments que hi hagi sigui en transport públic, bicicleta o a peu.

El 2012, en quatre de les set estacions de qualitat de l'aire de Barcelona es van superar els valors mitjans màxims que ha fixat la Unió Europea per al diòxid de nitrogen i PM10.

A partir de quatre eixos estratègics, el PMU detalla mesures concretes en l'àmbit dels vianants, les bicicletes, el transport públic, la distribució urbana de mercaderies i el vehicle privat per aconseguir una mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient a la capital catalana.

En mobilitat sostenible, el principal objectiu del PMU és que cap d'aquestes estacions sobrepassi aquests límits el 2018, gràcies a la combinació del canvi del repartiment modal vehicle privat-transport públic i els millores tecnològiques. En l'àmbit de la mobilitat segura, el PMU es fixa com a objectiu el 2018 que la xifra de ferits greus i morts sigui un 20% inferior a la del 2012 (249 i 30, respectivament).

Un altre eix del pla és la mobilitat equitativa, per a la qual s'ha fixat com a objectiu reduir a la meitat el temps d'espera dels autobusos, amb la qual cosa la freqüència de pas seria de sis minuts.

El quart eix del pla és la mobilitat eficient, amb una reordenació de la distribució urbana de mercaderies amb la creació de microplataformes logístiques i l'ús de noves tecnologies. Per aconseguir el compliment d'aquests grans objectius s'han determinat un total de 67 actuacions específiques que s'han treballat amb els membres del Pacte per la Mobilitat, el 90% de les quals relacionades amb la sostenibilitat, l'eficiència i l'equitat.

Amb la presentació del Pacte per la Mobilitat, el PMU inicia la tramitació oficial per aconseguir l'aprovació inicial en el ple i la seva posterior aprovació definitiva després del pertinent període d'exposició pública.

Entre les mesures concretes, el pla preveu moltes actuacions relacionades amb el model de superilles com ampliar la superfície dedicada al vianants, desenvolupar una xarxa secundària o xarxa de proximitat de bicicletes, o crear àrees de proximitat o centres de distribució de mercaderies.

Les mesures concretes en l'àmbit del transport públic estan, la majoria,  vinculades a la implantació de la nova xarxa d'autobús, la Nova Xarxa.

Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de