Barcelona engega el pla per pacificar un de cada tres carrers de l'Eixample en deu anys

L'Ajuntament treu a concurs el projecte per crear quatre eixos i quatre places aquest mandat

Barcelona abandona la idea de crear superilles aïllades aquí i allà, al Poblenou o a Horta , i engega la transformació de tota la trama de l'Eixample seguint l'esquema dels eixos pacificats: un de cada tres carrers. La idea és estendre el dibuix aplicat al barri de Sant Antoni, convertint alguns carrers en vies amb més vegetació, espais de joc i circulació limitada que, quan es creuen amb un altre eix verd, generen una mena de plaça: un espai de mida similar a les places del barri de Gràcia (d'uns 2.000 metres quadrats). El projecte, anhelat des de fa temps pel govern d'Ada Colau, ara ja té calendari i pressupost, com a mínim, per a les primeres vuit transformacions: quatre eixos i quatre places que es crearan durant aquest mandat. I la idea és desplegar 21 eixos i 21 places d'ara fins al 2030.

"Hem de preparar la ciutat per afrontar grans reptes com la reducció de trànsit i contaminació per fer front a l'emergència climàtica", ha defensat en roda de premsa Colau, que ha insistit que calen canvis a la ciutat perquè estigui "a l'altura" del segle XXI, i fer-los amb el "model d'èxit" de la superilla de Sant Antoni – i ja no el del Poblenou, amb bucles que expulsaven el trànsit–. Ara es busca estendre el model a tota la ciutat, que "Barcelona sigui una gran superilla", segons l'alcaldessa. L'Ajuntament, de fet, ha presentat el programa sota el títol Superilla Barcelona.

És un projecte plantejat per a diferents mandats i que el govern municipal entén com l'única via possible per pal·liar el dèficit de verd a la ciutat, on no hi ha espais per construir nous parcs. "Transformarem els carrers", emfatitza l'arquitecte en cap de la ciutat, Xavier Matilla, en la línia de desasfaltar. Aquest pla de renovació de la trama Cerdà serviria, calculen, per sumar 33 quilòmetres de via pacificada, prop de quatre hectàrees d'espai a les cruïlles i 6,6 noves hectàrees de verd urbà. I és clau, segons la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, per millorar l'espai públic de la ciutat i acabar amb l'hegemonia del cotxe en un moment en què molta gent es planteja abandonar la ciutat.

Colau engega el redibuix de l'Eixample amb eixos pacificats

Abans de començar les obres de les primeres pacificacions s'obrirà un concurs internacional per dissenyar com han de ser els carrers i les places de la "trama Cerdà del segle XXI", tal com va avançar Sanz a l'ARA, i disposar, així, d'un dibuix que unifiqui els nous espais per a vianants. Amb tot, hi haurà més marge per a les diferències a les cruïlles que als nous eixos. I per on es començarà? Doncs pels carrers que ja han fet la prova amb mesures d'urbanisme tàctic, que ara es consolidaran.

El tram de Consell de Cent entre el Parc Joan Miró i el passeig de Sant Joan, el de Girona entre el Gran Via i la Diagonal, el de Rocafort entre la Gran Via i l'avinguda de Roma i el de Borrell per sobre de la Gran Via, on s'estendrà el dibuix de Sant Antoni, seran els primers carrers a ser transformats. Els tres primers deixaran enrere, d'aquesta manera, la pintura de colors a terra i els qüestionat blocs de formigó, que hauran servit com a prova del que vindrà. 

La pacificació exprés a Barcelona: ¿audàcia o nyap?

A partir d'aquí es crearan, també, les quatre primeres cruïlles pacificades. Seran a les confluències de Consell de Cent amb Rocafort, amb Borrell, amb Enric Granados i amb Girona. El pressupost previst per a aquestes vuit primeres intervencions és de 37,8 milions d'euros. El primer pas serà la convocatòria del doble concurs públic d'idees per establir el model de carrer i de cruïlla, que seleccionarà vuit equips i es resoldran el març del 2021. A l'abril començarà el procés participatiu i a partir del maig es redactaran els projectes per a cada espai per poder engegar obres durant el primer trimestre del 2022. "Volem fins i tot millorar el dibuix de Sant Antoni", ha remarcat Colau.

El que es projecta és "un salt d'escala" respecte a la primera proposta de superilles, segons el govern municipal, que defensa que es deixarà de parlar de propostes aïllades per teixir tota una trama d'eixos verds. L'objectiu fonamental de la mesura és reduir l'excés de trànsit de pas a l'Eixample, una zona que creuen cada dia uns 350.000 cotxes, més dels que passen per la ronda de Dalt i la ronda Litoral juntes (170.000 per cadascuna). És, també, la zona de Barcelona que concentra un problema més greu de contaminació.

Sense vies bàsiques

Per a entitats com Eixample Respira, però, la proposta es queda curta perquè no toca les vies més transitades, com la Gran Via o Aragó i, per tant, els cotxes podran seguir creuant Barcelona de punta a punta pel centre. Per això, demanen mesures més en la línia de les que s'estudien a París, on l'alcaldessa ha avisat els ciutadans que es preparin per deixar de poder creuar la ciutat de banda a banda.   

Una de cada quatre escoles de Barcelona està exposada a més contaminació de la legal

Amb la nova quadrícula s'aconsegueix, seguint un esquema similar al de la nova xarxa de bus, que tots els veïns tinguin una de les noves cruïlles pacificades a uns 200 metres de casa. I la idea del govern Colau és que l'esquema de les pacificacions s'apliqui també a zones com el 22@, de la mà de la modificació urbanística aprovada per fer-hi més habitatge i amb col·laboració privada, i també a les zones amb trama Cerdà que queden fora de les fronteres de l'Eixample, com el Camp d'en Grassot, a la part baixa de Gràcia i el Baix Guinardó. Un consell assessor amb professionals independents i de diferents disciplines farà el seguiment de tot el procés. "El projecte és realista i gradual", ha defensat la responsable d'Urbansime en la presentació d'aquest dimecres, en què ha remarcat que les millores al centre de la ciutat repercutiran en el conjunt de la ciutat. 

L'avís del PSC

El PSC, soci de govern dels comuns a Barcelona, també ha participat a la roda de premsa per deixar clar el seu suport al pla. Ho ha fet la tinent d'alcalde Laia Bonet, que, això sí, ha insistit en la necessitat de consens i de fer un disseny de qualitat en les futures intervencions en una clara referència a la polèmica suscitada pels elements tàctics. Bonet, de fet, ha avisat que algunes d'aquestes reformes provisionals es repensaran en els pròxims dies perquè no s'han acabat d'ajustar.

Blocs de formigó i coixins berlinesos, a debat

Després que el grup municipal de Junts per Catalunya hagi anunciat que engega la via legal per denunciar la perillositat dels blocs de formigó situats als carrers pacificats amb urbanisme tàctic, la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, fa pinya en la defensa de l'ús provisional d'aquests elements i assegura que ja han lliurat a JxCat els informes que els reclamaven. "Hem fet l'informe i l'hem lliurat a la Fiscalia i a JxCat", ha dit Sanz, que ha apuntat que es tracta d'elements que s'han posat per atendre a la urgència i que no està previst que es mantinguin quan les actuacions passin a ser estructurals. Sanz, de fet, també ha apuntat que s'estan repensant els coixins berlinesos col·locats en alguns carrers per impedir l'excés de velocitat. "Hi hem detectat problemes", ha explicat, i ha dit que estan buscant la manera de millorar-los en un grup de treball.