Contractar professors sense el màster i adaptar el currículum: mesures extraordinàries per al curs escolar

Celaá remarca que les escoles són llocs "segurs" i que només hi ha un 0,7% de grups tancats

El govern espanyol celebra que les coses estan funcionant "correctament" a les escoles en l'arrencada del curs i que els protocols aprovats estan donant resultats. Després de reunir-se amb els consellers d'Educació i Sanitat de les diferents comunitats autònomes, els ministres Isabel Celaá i Salvador Illa han defensat que s'ha constatat que els "centres educatius no són un lloc de contagi" sinó de "detecció precoç" de positius. Amb les xifres a la mà, actualment hi ha 2.852 grups en quarantena dels més de 386.000 que hi ha al conjunt d'Espanya. És a dir un 0,73% del total. I en el 95,5% dels centres no s'hi ha detectat cap incidència relacionada amb el covid. A Catalunya avui es registren 694 grups bombolla que no poden assistir presencialment a classe i hi ha tres centres tancats. 

En marxa el primer cribatge massiu en una escola de Catalunya

"Faríem molt malament si ho donéssim per guanyat, cal mantenir totes les mesures", ha avisat Illa. I, per això, fruit de la segona reunió sectorial amb les comunitats autònomes el govern espanyol ja ha anunciat una bateria d'acords enfocats a adaptar la realitat de les aules a la situació de pandèmia. La més destacada de les mesures és la possibilitat de poder contractar de manera excepcional professors de reforç a secundària que no hagin cursat el màster necessari. Segons ha detallat Celaá, es podrà contractar gent sense el màster si s'esgoten les llistes d'aspirants i la flexibilització de criteris serà "excepcional" i limitada a aquest curs. El govern espanyol no ha constatat encara que faltin professionals, però assegura que sí que ha rebut peticions per flexibilitzar els mecanismes de contractació per si fos necessari.

900 aspirants a fer el màster per ser professors es queden sense plaça

Fonts de la conselleria d'Educació han detallat a l'ACN que  només contractarà professors sense el màster de formació didàctica com a última opció i sempre que estiguin matriculats al màster. Per a Educació es tracta d'una mesura "extrema" que farà servir si no hi ha més opcions.

En el marc de la trobada de consellers, també s'ha decidit adaptar les proves d'accés a la universitat perquè es puguin fer de manera similar a com ja es van fer el curs passat, quan la crisi del covid va obligar a suspendre les classes. Per això, han detallat que s'aprovarà una ordre ministerial per poder preparar ja la selectivitat d'aquest curs. S'adaptaran, també, les pràctiques de Formació Professional amb la reducció de la durada dels mòduls als centres de treball al mínim establert (220 hores) i permeten, com ja es va fer el curs passat, que les pràctiques s'integrin en el mòdul de projecte.

La ministra també ha avançat que s'ha acordat adaptar el currículum i les activitats didàctiques després que molts centres hagin assegurat que el model era massa dur, tenint en compte la situació que es va viure el curs passat quan no es van poder assolir tots els programes. "S'estudiaran canvis normatius per adaptar les programacions i fer-les més àgils", ha detallat.

Formulari a les comunitats autònomes

El govern espanyol també ha decidit enviar un formulari a les comunitats autònomes per centralitzar tota la informació del covid que es registri a les escoles. Celaá ha insistit que és "fonamental" que els centres identifiquin les persones més vulnerables i que cal un servei especial per a elles. Per això ha anunciat que es destinaran 40 milions al programa de reforç i de prevenció de l'abandonament escolar. 

Tant ella com Illa han insistit que s'ha superat la prova de la represa escolar i que ara caldrà llimar alguns aspectes pendents, com el de garantir que es dona servei online als alumnes confinats. "Això ha de funcionar a ple rendiment en els pròxims dies", ha assegurat Celaá, que ha dit que en dues setmanes hauria d'estar resolt. La ministra ha remarcat que la prioritat ha de ser mantenir les escoles obertes i garantir la formació presencial, però que en qualsevol cas és obligatori garantir la formació a temps complert de tots els alumnes, també dels que es trobin en quarantena. 

"Les famílies estan comprovant que el millor per als fills és l'educació presencial -ha apuntat-. El gran objectiu és que l'escola estigui oberta tot el curs", ha defensat, i per això ha demanat mantenir les mesures de seguretat. Sobre l'absentisme, ha dit que només tres comunitats han remarcat que hi ha grups culturals minoritaris que no porten els fills a l'escola.

Sense solució per a la conciliació

Després de la trobada amb els ministres, els consellers Josep Bargalló i Alba Vergés han remarcat que, de nou, ha quedat desatesa la situació de les famílies que s'han de quedar a casa per tenir cura d'un fill en quarantena que no hagi donat positiu.