Joves enganxats a la tecnologia: impulsius i amb poca autoestima

Un estudi avisa que l’ús excessiu de xarxes socials genera problemes emocionals

El jovent que fa un ús excessiu de les xarxes socials i les tecnologies de la informació té un perfil psicològic molt concret: són emocionalment inestables, impulsius, presenten menys autoestima i perceben que tenen un suport familiar més baix. Així es desprèn d’una recerca duta a terme pels grups d’investigació ERIDIQV de la UdG i PSiNET de la UOC, que s’ha publicat en diverses revistes científiques. L’estudi ha consistit en un qüestionari que han respost més d’un miler de joves gironins d’entre 11 i 18 anys.

Els investigadors asseguren que la inestabilitat emocional i l’ús intensiu del mòbil i les tecnologies es retroalimenten. “Els adolescents no són capaços d’estar dues hores fent els deures sense estar connectats perquè això els genera angoixa, i per calmar-la consulten el dispositiu mòbil; és una roda”, afirma la investigadora de la UdG Merche Martín. Per la seva banda, Sara Malo, del grup ERIDIQV, afegeix: “Vivim en una societat en què està premiada la immediatesa i, a més a més, l’ús de les tecnologies genera una gratificació immediata. Tots aquests components socials precipiten aquesta relació entre la impulsivitat i l’ús excessiu”. L’investigador de la UdG Ferran Viñas proposa actuar: “Hi hauria d’haver una intervenció tant des de l’entorn familiar com des de l’escola, amb programes per ensenyar a controlar les emocions”, reivindica.

Segons la recerca, un 64,4% dels adolescents es consideren consumidors bastant elevats o molt elevats de les TIC i un 55,6%, de les xarxes socials. L’estudi també apunta que un 73,6% dels joves afirmen que utilitzen molt sovint o contínuament el mòbil. El gènere també és un factor: les noies tenen més risc d’estar més enganxades a les xarxes socials i a la tecnologia. Malo ho interpreta: “En l’adolescència, les noies tenen més pressió social per mostrar. És fàcil que, en xarxes com Instagram, a causa d’aquesta pressió les noies també hi siguin més presents i, per tant, estiguin més en risc”. Un altre factor determinant que han identificat els investigadors és l’absència de normes a casa, una situació, d’altra banda, bastant habitual.

Amb referents problemàtics

El 60% dels enquestats asseguren que no tenen establertes normes d’ús de les TIC. “El més eficaç -assenyala Martín-és que pares i fills generin aquestes normes de forma conjunta. Més que restringir, caldria fer un acompanyament i una supervisió”. Per la seva banda, Viñas afegeix: “Hi ha dos moments en què sí que hi hauria d’haver una restricció de les TIC; d’una banda, just abans d’anar a dormir, ja que hi ha molta evidència que afecta la qualitat i la duració del son, i de l’altra, durant els deures, excepte per a la tasca escolar que estiguin realitzant”. Tant mares i pares com germans i germanes constitueixen un referent per als joves també en l’ús de les tecnologies. Així, aquells adolescents amb un entorn familiar que desconeix el món de les xarxes i la tecnologia o en fa un ús excessiu tenen més risc de fer-ne ells també un ús elevat o problemàtic. Els pares i mares constitueixen de vegades models problemàtics, però també els germans i germanes. Per això, els investigadors demanen impulsar l’alfabetització digital no només dels joves sinó també dels seus progenitors.

Eulàlia Hernández, doctora en psicologia i investigadora sobre TIC i salut a la UOC, ressalta una altra de les conclusions de l’estudi: “Hi ha una consciència que l’ús intensiu està incidint en la seva vida”. Així, un 42% dels enquestats assenyalen que ha tingut problemes de rendiment acadèmic com a conseqüència de l’ús de les TIC; un 17,6%, de relacions amb els amics, i un 23%, de relacions amb els pares. “Els adolescents són conscients que l’ús excessiu de les TIC els genera problemes, però viuen en un món que els porta a estar permanentment connectats”, reflexiona Martín.

L’estudi també analitza el media multitasking en els joves, és a dir, el fet d’utilitzar una altra pantalla o tecnologia mentre fan els deures. Les dades proven que enviar missatges amb el mòbil i escoltar música són les dues activitats més freqüents de media multitasking ; el 14% dels adolescents consideren que fan un media multitasking elevat, un comportament que, apunta l’estudi, afecta el rendiment acadèmic, com ara la memòria de treball o la velocitat de processament. Eulàlia Hernández, però, en fa també una lectura positiva: “De l’estudi també se’n deriva que quan l’ús de la tecnologia està relacionat amb l’escola, fins i tot estudiar i utilitzar moltes pantalles diferents, això millora el rendiment escolar. Per això, hem d’entendre i aprendre, també els adults, com hem d’utilitzar la tecnologia perquè sigui beneficiosa”.

Més continguts de