El capità del 'Prestige' assegura que la càrrega s'hauria pogut transvasar a un altre vaixell

Apostolos Mangouras defensa que es podria haver actuat de forma diferent de la que van dictar les autoritats espanyoles

Apostolos Mangouras, capità del 'Prestige' quan el 2002 es va enfonsar davant les costes gallegues i va provocar una catàstrofe mediambiental, ha reconegut aquest dijous davant el tribunal que jutja els danys causats pel vessament de fuel que la càrrega podria haver estat transvasada a un vaixell més petit una vegada el temporal va amainar.

Mangouras ha afirmat que en les hores prèvies a l'avaria, durant el matí del 13 de novembre del 2002, les "grans dimensions" del petrolier feien "impossible" fondejar en una zona d'abric propera a la seva ruta com la ria d'Ares. Tanmateix, ha defensat que quan el vaixell va patir la fissura que va acabar en el seu naufragi el 19 de novembre hi va haver moments, un cop corregida l'escora inicial de 25-30 graus, en què el vaixell "podria haver estat remolcat a una zona abrigada i la càrrega s'hauria pogut transvasar a una nau més petita".

"No vam estabilitzar el vaixell perquè el portessin a l'oceà", ha recalcat Mangouras, que en la seva declaració ha insistit que la millor solució hauria estat remolcar el 'Prestige' a un port-refugi i no allunyar-lo de la costa, com finalment es va fer per ordre de les autoritats espanyoles.

Tanmateix, avui ha admès, a preguntes de l'advocada de l'Estat, Consuelo Castro, que representa un altre dels acusats, l'ex director general de la Marina Mercant, José Luis López Sors, que "l'actitud" de les autoritats espanyoles li fa pensar que "es van subestimar les vides" dels tripulants.

Mangouras, de nacionalitat grega i que complirà 78 anys al mes de gener, ha explicat en la seva declaració que els treballs que es van dur a terme a bord una vegada el vaixell estava "ferit" es van encaminar en tot moment a minimitzar els possibles danys mediambientals.

12 anys de presó

El capità del 'Prestige', per al qual el fiscal especial de Medi Ambient de Galícia, Álvaro García Ortiz, demana una pena de 12 anys de presó per atemptat contra el medi ambient, danys i desobediència, ha continuat avui la seva declaració, iniciada dimarts passat, i ha contestat durant la major part de la sessió a les preguntes de l'advocat de l'Estat, Javier Suárez.

Mangouras ha afirmat que "no se sap amb exactitud" quina va ser la causa que va provocar l'avaria i n'ha citat algunes de possibles, com el temporal que hi havia a la zona amb "onades gegants" o la col·lisió amb algun objecte procedent d'un naufragi, com un contenidor a la deriva, mentre que la principal prova pericial presentada a la causa la vincula a un "col·lapse intern" del petrolier."En només deu minuts el vaixell va escorar uns 25-30 graus i més de la meitat de la coberta estava dins de la mar", ha relatat sobre el moment de l'avaria el capità, que ha reconegut que en un primer moment "no tenia consciència "d'on era el problema i pensava que podia deure's al trencament d'una mampara interior que separa els tancs de càrrega dels de llast.

Tanmateix, va confirmar posteriorment que el casc del vaixell patia una fissura, que va pensar que "havia de ser molt gran, d'uns 18 o 20 metres, perquè en deu minuts van entrar en els tancs de llast deu mil tones d'aigua".

Mangouras ha insistit en la seva declaració que en cap moment les autoritats espanyoles li van dir quin rumb havia de seguir el vaixell i "tenia por i inseguretat perquè era un vaixell molt ferit".

El 'macrojudici' pels danys causats pel vessament de més de 66.000 tones de fuel pesat per l'enfonsament del 'Prestige' va començar el 16 d'octubre a la Corunya amb la presentació d'al·legacions i la reclamació de nous testimonis o proves pericials de les diverses parts personades en la causa.

El ministeri fiscal reclama per la 'marea negra' provocada per l'enfonsament del 'Prestige' indemnitzacions pels danys causats, que sumen 4.442.000 euros.