Societat26/01/2021

L’accident mortal de tren a Vacarisses es tornarà a investigar

L’Audiència de Barcelona demana posar nom als responsables d’Adif

BarcelonaUn informe del ministeri de Foment admetia la falta de manteniment en l’accident mortal de tren de Vacarisses del 20 de novembre del 2018. Aquell dia un mur que aguantava la terra del costat de la via a la R4 de Rodalies va cedir i va fer descarrilar un vagó: un home va morir i desenes de persones van resultar ferides. Però la jutge d’instrucció de Terrassa que portava el cas va arxivar la investigació. Arran d'aquesta decisió, la família de la víctima mortal i altres afectats van presentar un recurs que no va rebre el suport de la Fiscalia i que va ser impugnat per Adif, Renfe i l’asseguradora d’Adif. Ara l’Audiència de Barcelona ha resolt la petició i ha ordenat reobrir la investigació.

El tribunal ha tornat la causa al jutjat basant-se en l’informe de Foment, elaborat per la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris (CIAF). La jutge d’instrucció considerava que s’havia complert el protocol de manteniment i que el mur que va cedir no tenia deficiències greus ni estava descuidat. Però l’Audiència veu que l’avaluació de la CIAF esmentava una falta de previsió del pla d’actuació en cas de temporal de pluja i defectes en el manteniment. El tribunal parla d’un “dèficit” en els sistemes de control que va fer impossible que es detectés cap problema en l’estructura del mur, que va caure a la via i va causar el descarrilament del tren. I afegeix un altre “dèficit” en l’evacuació de l’aigua.

Cargando
No hay anuncios

L’Audiència demana a la jutge d’instrucció que torni a investigar el cas fent més proves i que posi nom als responsables d’Adif. Vol que exigeixi al gestor d’infraestructures l’organigrama, “des del màxim responsable fins a la concreció de la via R4”. El tribunal valora que es podria haver comès una imprudència menys greu –descarta que pugui ser greu– perquè “la intensitat dels defectes no apunta a una especial gravetat”, tot i que caldria una millora dels processos i tenir una dotació econòmica suficient. “Però també s’han detectat altres omissions en el manteniment ordinari i d’actuació”, i per això les tres magistrades de la secció desena de l’Audiència asseguren que no es pot arribar a una “absolució” sense haver exhaurit la investigació.

Cargando
No hay anuncios

Actuació d'Adif no eficient

“Els sistemes de gestió de seguretat en la circulació ferroviària estan pensats, precisament, per evitar situacions que comprometin la vida i la integritat física dels viatgers”, recorda la resolució del tribunal, que matisa que “no es pot afirmar que s’hagi donat una absoluta o greu deixadesa al deure de vigilància”. Però veu que l’actuació d’Adif no va ser eficient per prevenir el perill que s’havia generat al mur pel temporal de pluja i es refereix al vídeo, qualificat de “significatiu”, que va gravar un maquinista pocs dies abans de l’accident, en què es veia una cascada d’aigua sobre la via en aquell tram. “La CIAF ha constatat certs dèficits en el manteniment relacionats amb la insuficiència de mecanismes per evitar la caiguda forta de l’aigua”, diu l’Audiència.

Cargando
No hay anuncios

Així, segons el tribunal, les responsabilitats poden anar en dues direccions: els plans d’inspecció, que no van preveure la insuficiència dels sistemes de control, i els defectes en el manteniment en la sortida de l’aigua i els obstacles a la cuneta d’evacuació. Per això pensa que correspon als encarregats de preveure, inspeccionar i executar mesures correctores.

Es descarta la falta de manteniment al tren

Pel que fa a la petició que també havia demanat la família de la víctima mortal de l'accident, que apuntava a una falta de manteniment al tren –l’home va sortir disparat perquè les portes del vagó van saltar després d’obrir-se i tancar-se unes quantes vegades pel descarrilament–, el tribunal rebutja aprofundir-hi. Explica que s’havien fet totes les revisions de manteniment sense que es detectessin anomalies i considera que les portes no estaven dissenyades per evitar un impacte com el que es va produir. “No s'hi aprecia cap omissió”, conclou.