Societat23/02/2016

Activat el protocol de contaminació a l'àrea de Barcelona per la pols africana

Es recomana als ciutadans viatjar en transport públic, just en una setmana atapeïda de vagues

Mario Martín Matas

BarcelonaL'última vegada que es va activar el protocol per contaminació excessiva a l'àrea de Barcelonava ser al gener del 2015, degut a la presència d'un potent anticicló que dificultava la dispersió de les partícules contaminants en l'atmosfera. Aquest dimarts, però, el departament de Territori i Sostenibilitat ha declarat l'inici d'un altre, el setè des que la Generalitat va crear aquesta mesura l'any 2011.

La declaració d'aquest dimarts ha tingut a veure especialment amb la intrusió de pols africana i al fet que els nivells de partícules en l'aire són "elevats" a tot Catalunya. En concret, la xarxa de vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica va mesurar ahir nivells elevats de partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) en 23 estacions catalanes, és a dir, valors per sobre dels 50 micrograms per metre cúbic.

Cargando
No hay anuncios

Com que la previsió indica que durant aquest dimarts els valors continuaran elevats, Territori i Sostenibilitat ha optat per activar el protocol, una mesura que afecta als 40 municipis de la corona de Barcelona i obliga a reduir la velocitat a les vies ràpides d'accés a la ciutat. També s'insta a les cimenteres i a les elèctriques a reduir les seves emissions i als municipis a restringir les actuacions que generen partícules.

També implica la recomanació als ciutadans que moderin l'activitat física a l'aire lliure, sobretot a persones amb malalties respiratòries i cardiovasculars, però també la recomanació que utilitzin el transport públic i deixin el cotxe a casa. Aquesta recomanació és especialment difícil de complir en una setmana atapeïda de vagues en el transport públic, i que ja va provocar ahir un augment considerable del trànsit rodat.

Cargando
No hay anuncios

Els protocols de contaminació atmosfèrica contemplem també per a un futur que els cotxes hagin de pagar més en els peatges d'accés a la ciutat, una mesura que encara s'ha de concretar i aprovar, i també una reducció en el preu del transport públic, una altra proposta que requereix de la implantació d'un sistema de preus intel·ligent capaç d'adaptar-se a aquestes casuístiques.