Barcelona

L’impacte del tramvia per la Diagonal: així ha canviat la mobilitat en transport públic

Les validacions han crescut tant en el tramvia com en la resta de transports que circulen per la zona

BarcelonaQuan està a punt de fer mig any de l'estrena del nou tramvia entre la plaça de les Glòries i Verdaguer, ja és possible fer un primer balanç de com ha impactat aquesta infraestructura en la mobilitat en transport públic a Barcelona. Aquest impacte es mesura no només en el nombre de passatgers que agafen diàriament el tramvia, sinó en la repercussió que ha tingut sobre la resta de mitjans. Un efecte papallona que ha canviat les rutines de molts usuaris i que, segons les dades a què ha tingut accés l'ARA, ha fet créixer també el passatge en tot el transport públic de la zona.

Inscriu-te a la newsletter BarcelonaInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Segons dades de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), des de l'estrena d'aquesta nova infraestructura el 10 de novembre el passatge ha crescut en tot el transport públic amb influència a la zona. Evidentment, qui més ha notat l'efecte de l'allargament del tramvia han estat les diferents línies del Trambesòs, ja que s'han convertit en una opció ràpida per arribar al centre de la ciutat. Si entre l'1 de gener i el 10 d'abril del 2024 la T4, la T5 i la T6 van registrar 2.888.886 validacions, en el mateix període d'aquest 2025 n'hi ha hagut 3.969.154, un 37,39% més. La mitjana ha estat de 39.692 viatges cada dia.

Cargando
No hay anuncios
Canvis en la mobilitat pel Tram a les Glòries
Impacte del tramvia fins a Verdaguer en les estacions de bus i línies de metro coincidents

L'augment de passatge en el Trambesòs, però, no ha estat en detriment de la resta de mitjans de transport públic. Les noves estacions del tramvia –Glòries, Monumental, Sicília i Verdaguer– faciliten l'enllaç amb quatre línies de metro (L1, L2, L4 i L5) a través de les parades de Glòries, Monumental i Verdaguer. Segons dades de TMB, des de l'estrena del tramvia el passatge ha crescut globalment un 3% en les estacions de metro coincidents amb el recorregut del Tram.

Cargando
No hay anuncios

Una mirada més al detall permet observar algunes de les noves dinàmiques de mobilitat que s'han generat a la ciutat. Les dades de validacions denoten com els principals punts d'enllaç del tramvia amb altres mitjans de transport es registren a Glòries (línia 1) i Verdaguer (línies 4 i 5). En el primer cas, el passatge ha crescut un 8,7% des de la inauguració del nou tram del tramvia, mentre que a Verdaguer el passatge s'ha disparat en un 10,8% a la línia 5 i ha crescut en menys quantitat (un 3,7%) a la línia 4.

Per contra, l'allargament del tramvia ha reduït el nombre de persones que agafen el metro a les estacions de Monumental (línia 2) i a les de Selva de Mar i Maresme-Fòrum, les dues de la línia 4. En el cas de Monumental, el passatge ha caigut en un 9% des del 10 de novembre, mentre que a Selva de Mar el descens de validacions ha estat del 4% i a Maresme-Fòrum d'un 7%. Unes dades, en aquests dos últims casos, que fan pensar que molts usuaris que abans agafaven la línia groga des d'aquest punt per enllaçar amb la blava a Verdaguer ara opten pel tramvia, que fa el mateix recorregut en menys temps.

Cargando
No hay anuncios

Canvis d'hàbits

Les fredes dades amaguen darrere històries personals. Ciutadans a qui l'arribada d'aquest nou tram de tramvia els ha permès canviar les rutines diàries. És el cas de l'Imma, que viu a l'Eixample i treballa a Diagonal Mar. Abans agafava el 7 a l'altura de Balmes perquè la portés a la feina. Ara, explica, agafa qualsevol dels autobusos que l'acosten per la Diagonal fins a Verdaguer i després agafa el tramvia fins al Fòrum. "Vaig molt més ràpid", celebra.

Cargando
No hay anuncios

El 7 és una de les línies de busos que, al tenir part del recorregut coincident amb el tramvia, podia veure's afectat per l'estrena de la nova infraestructura. Tanmateix, TMB apunta que també en aquesta línia el passatge ha crescut un 3% des del novembre passat. El Jesús condueix un d'aquests autobusos des del gener; per tant, no pot constatar si hi ha hagut diferències en el volum de passatgers des de l'arribada del nou tramvia. Sí que explica que molts usuaris utilitzen indistintament el tramvia i el bus per fer el recorregut entre el Fòrum i Glòries. "Molts cops veus com la gent que està al tram corre cap a la parada del bus si et veu venir a tu abans. I igual a la inversa", afirma.

Cargando
No hay anuncios

En el cas de la Mireia, el tramvia també ha suposat un canvi de rutines. Ella viu al Poblenou i treballa a Sant Gervasi, cosa que fins al novembre l’obligava a fer dos transbordaments. Agafava el tramvia fins a Glòries, i des d’allà la línia 1 de metro fins a Catalunya per enllaçar amb els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) per completar el recorregut fins a Muntaner. Ara agafa el tramvia directe fins a Verdaguer i allà camina 10 minuts per agafar els Ferrocarrils a Diagonal. "Millor això que agafar tres transports diferents", opina, tot i que reconeix que pel que fa a temps triga més o menys el mateix a arribar de casa a la feina, al voltant dels 40 minuts. "La meva vida canviarà del tot quan el tramvia arribi fins a passeig de Gràcia", afegeix. Per a això, però, encara falta temps.

La connexió pendent

"Cal seguir treballant per executar la connexió de les dues xarxes del tramvia i multiplicar la capacitat del transport públic", admet la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona i responsable d’Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet. Celebra, però, que els primers mesos amb el perllongament del tramvia en marxa ja demostrin com s’ha afavorit l’ús del transport públic no només del Trambesòs sinó també de la xarxa de metro.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la connexió, la previsió és que el pròxim consell de l'ATM pugui portar ja a aprovació el projecte executiu de l'enllaç entre Verdaguer i Francesc Macià. El primer pas perquè, un cop hi hagi les partides pressupostàries reservades tant a la Generalitat com a l'Ajuntament de Barcelona, es pugui licitar el projecte.