Barcelona

Maig calent als voltants del Parc Güell: els veïns del Turó de la Rovira diuen prou a la massificació

Els residents preveuen tallar l'accés al parc durant quatre dissabtes consecutius

BarcelonaS'acosta la temporada alta turística i es reviuen alguns dels conflictes veïnals més enquistats de la ciutat. Un d'ells és el que afecta des de fa temps els barris de l'entorn del Parc Güell. Si ara fa un any la notícia eren les mesures preses per l'Ajuntament per intentar alleugerir la pressió turística sobre el barri de la Salut, ara són els veïns de l'altra banda del parc, al Turó de la Rovira, els que estan en peu de guerra. Fins al punt que ja preparen un maig calent, amb talls de trànsit cada dissabte per impedir el pas dels autocars, taxis i VTC que, denuncien, col·lapsen la carretera del Carmel.

Inscriu-te a la newsletter BarcelonaInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Darrere d'aquest malestar hi ha un cop més les externalitats negatives del turisme. En conversa amb l'ARA, David Mar, membre del Consell Veïnal del Turó de la Rovira, en desgrana algunes. Des dels autobusos de les línies V19 i 24 col·lapsats de turistes des de fa més d'una dècada a l'allau de taxis, VTC, i autocars que des de fa un any fan que en molts moments del dia la carretera del Carmel sigui "intransitable" a l'altura del Parc Güell. "Un dia hi haurà un accident gros", vaticina.

Cargando
No hay anuncios

Els veïns expliquen que des que l'Ajuntament va traslladar a la carretera del Carmel la parada de taxis que hi havia a la rambla Mercedes –a l'altre extrem del parc– la situació és alarmant. Per evitar el col·lapse que es produïa al barri de la Salut, el consistori va decidir traslladar la parada a tocar del barri de Can Baró, on ja hi ha l'aparcament dels autocars. Ara, relaten els veïns, l'acumulació de vehicles genera embussos i conflictes, ja que sovint aparquen a la parada del bus, i obliguen els vehicles de les línies 24 i V19 a desencotxar fora de la parada i a envair l'altre carril per continuar el seu recorregut.

Cansats de sentir-se "ignorats", els veïns van decidir en l'assemblea celebrada aquest dimarts al vespre apujar el to de les protestes. Fer soroll. "És l'única manera que ens facin cas", denunciaven. La seva idea és tallar cada dissabte al migdia durant una hora i mitja la carretera del Carmel i bloquejar l'accés d'autocars, taxis i VTC que transporten turistes fins a la porta del parc. Una acció directa que, confien, serveixi per fer-se visibles i que la seva carpeta se situï ben amunt a la taula de prioritats de l'Ajuntament.

Cargando
No hay anuncios

Reduir un 50% els visitants

A banda de prendre mesures per evitar que els autocars, els taxis i els VTC s'acumulin en aquest accés del parc –els veïns qüestionen que els turistes hagin d'accedir en vehicle fins a la porta mateixa del parc–, a l'assemblea es va plantejar una altra reivindicació: que es limiti en un 50% l'aforament del Parc Güell. "L'única manera de lluitar contra la massificació és reduir els visitants", defensaven. Segons l'última dada feta pública per l'Ajuntament, l'any 2023 van visitar el parc 4,4 milions de persones. Tot i que la xifra està molt lluny dels 9 milions de visitants que rebia l'any 2019, els veïns consideren que les mesures que va prendre el govern d'Ada Colau aleshores són insuficients i que cal anar més enllà.

Cargando
No hay anuncios

Des de l'Ajuntament subratllen, a més, que ja s'han pres mesures per combatre la massificació al voltant del Parc Güell. Des de l'estiu passat, destaquen, no es venen entrades físiques a les taquilles per tal d'evitar la presència de visitants sense entrada als voltants al parc. També reivindiquen el reforç que s'ha fet els caps de setmana i festius de la línia V19. A més, defensen la decisió de traslladar la parada de taxis des de la rambla Mercedes a la carretera del Carmel perquè és un indret "més allunyat dels habitatges".