Les bicicletes també arribaran a la Via Augusta

Els cotxes perdran un carril en cada sentit de la circulació

BarcelonaHi ha un districte a la ciutat de Barcelona que s'ha resistit com cap altre a l'expansió dels carrils bici. Es diu Sarrià-Sant Gervasi. D'entre els sis barris que formen aquest districte benestant, el de Sant Gervasi-Galvany és un dels que menys carrils bici té. Si els seus habitants en volen veure un, s'han de conformar amb la pujada trencacames del carrer Ganduxer o amb el de Bori i Fontestà. Si no en tenen prou, han de canviar de barri. Aquesta singularitat, però, té els dies comptats. El govern de l'alcaldessa Ada Colau ha trigat a fer el pas, però ja ha decidit fer-lo i de quina manera. La gran artèria d'aquest barri, la Via Augusta, perdrà un carril de la circulació en cada sentit i en el seu lloc hi posaran dos carrils bici segregats, un a cada banda, i un serà de pujada i l'altre de baixada.

"És un despropòsit", pronostica el Jordi, veí del barri. "Estic a favor de la bici, però això serà un merder", reitera. Sobre el paper, té bastants números per encertar-ho: per la Via Augusta hi passen cada dia 33.500 vehicles. Molts d'ells són pares i mares que porten els nens a l'escola (és un dels barris amb més escoles de la ciutat), però també n'hi ha molts que l'usen com a via d'entrada a Barcelona. A més, també cal tenir en compte que els habitants d'aquest barri són els que tenen més devoció pels cotxes: en tenen 778 per cada 1.000 habitants (la mitjana a tota la ciutat és de 493), segons les dades de l'Ajuntament. "Aquí necessitem els cotxes més que les bicis", aclareix la Rosa, una altra veïna. Ho corrobora el Carlos, que viu a Rubí, però cada matí ve a treballar de porter en una finca del barri amb els FGC. "Es liarà grossa. Aquí hi ha molta gent que va en cotxe", diu.

Cargando
No hay anuncios

Tots els veïns consultats coincideixen que la pèrdua de carrils per als cotxes provocarà el caos circulatori, però alguns troben bé que les bicicletes tinguin un espai per on circular. "A la majoria de barris hi ha carrils bici, per què aquí no?" es pregunta l'Olga. "Representa que aquí som tots rics i tots tenim cotxe", diu fent mofa, i recorda que "la lluita contra la crisi climàtica depèn de tots", no només dels veïns dels barris obrers. Ella es mou en bicicleta des de fa un any i mig, però troba massa perillosa la Via Augusta i li ha prohibit al seu fill de 13 anys trepitjar-la sobre dues rodes. "Quan hi hagi carril bici, sí que el deixaré anar-hi", promet.

Així serà el nou carril bici de via Augusta
Cargando
No hay anuncios

Obres al setembre

Actualment, a la Via Augusta ja hi ha un petit tram de carril bici que neix a la Diagonal i mor al carrer Laforja. Amb el canvi, el carril s'enfilarà fins a arribar al carrer Ganduxer, travessant la plaça Molina. Cada carril serà unidireccional i estarà segregat per protegir els ciclistes dels cotxes. També caldrà posar semàfors específics per a les bicis. Les obres ja s'han licitat i està previst que comencin aquest setembre perquè els primers ciclistes puguin estrenar-lo al febrer de l'any vinent. De fet, el nou carril arribarà un any més tard del previst, ja que era una de les condicions que ERC va posar al govern municipal (BComú i PSC) a canvi d'aprovar-los el pressupost del 2021. Quedarà pendent la darrera fase, que estirarà encara més el carril bici per fer-lo arribar fins a la plaça Borràs, a dalt de tot de la Via Augusta. Aquesta ampliació encara no té calendari.

Cargando
No hay anuncios

Un dels principals motors perquè aquest carril bici sigui realitat es deu a la Plataforma Bici Augusta. El seu impulsor, Jaume Llansó, està convençut que serà un èxit: "No serà un carril bici qualsevol perquè és una artèria d'entrada a Barcelona", defensa. Llansó recorda que des de la plataforma han anat sumant suports amb les associacions de veïns, els Castellers de Sarrià, casals de gent gran i que també s'han fet diferents accions reivindicatives perquè aquest carril sigui una realitat. Tanta feina van fer des de la plataforma, que el carril bici de Via Augusta va ser l'opció més votada al districte en els pressupostos participatius. "Jo no el faré servir, però em sembla bé. Aquest és un espai que han acaparat els cotxes", diu la Clara, veïna de 22 anys. A la Imma, de 19 anys, també li sembla bé perquè va a estudiar en bicicleta, però reconeix que quan es tregui el carnet de conduir anirà a la universitat, que està a Barcelona, en cotxe.

Els defensors de la bici d'aquest districte, esperonats per la victòria de Via Augusta, demanen també un altre carril bici que passi pels túnels de Vallvidrera, aprofitant el túnel de serveis actual.