Societat 29/11/2013

La C-16 entre Berga i Bagà s'ampliarà amb un tercer carril reversible i una mitjana mòbil

El projecte anunciat per la Generalitat costarà 100 milions d'euros i està previst que entri en servei d'aquí a quatre anys

Acn
2 min

BergaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat la proposta per ampliar la C-16 entre Berga i Bagà per garantir la seguretat viària i millorar-ne la capacitat. Ha anunciat que es farà una inversió de 100 milions d'euros que entrarà en funcionament d'aquí a quatre anys.

L'obra preveu la construcció d'un tercer carril reversible de 21 quilòmetres, que comptarà amb una barrera de separació que es pot desplaçar en funció de les necessitats del trànsit. Pel conseller, es tracta d'un projecte "propi dels temps moderns", ja que els nivells d'utilització de la via "no justifiquen el seu desdoblament a curt termini".

Segons ha apuntat el conseller, es tracta d'un projecte innovador i pioner a Catalunya i a l'estat espanyol, ja que només hi ha experiències similars a Itàlia, Gran Bretanya i els Estats Units. La redacció del projecte es licitarà la setmana vinent i l'obra entrarà en servei d'aquí a quatre anys.

Segons Vila, es tracta d'una "proposta ambiciosa que incorpora intel·ligència" i que suposa "una millora significativa en la seguretat viària i també permet donar major capacitat a les puntes de trànsit dels caps de setmana i de la temporada de neu". Pel conseller, el projecte és "propi dels temps moderns" perquè "hem d'optimitzar els recursos escassos en les infraestructures".

El projecte aparca de moment un possible desdoblament d'aquest tram de la C-16 –que estaria valorat en 700 milions–, ja que, segons Vila, "els nivells d'utilització de la via no el justifiquen a curt termini". Amb tot, el conseller no ha descartat que aquest plantejament es pugui fer més endavant.

Un tercer carril reversible amb una barrera de separació mòbil

Concretament l'actuació consisteix en la construcció d'un tercer carril en el recorregut de la C-16 que va des del nord de Berga fins a l'inici de la concessió del túnel del Cadí, a Bagà. Segons ha detallat Vila, aquest tercer carril serà reversible i s'utilitzarà en un sentit o en un altre de la circulació en funció de les necessitats del trànsit.

Per separar els dos sentits de la marxa amb seguretat, el projecte preveu construir un sistema de barrera mòbil de formigó. Una màquina desplaçarà transversalment la barrera de formigó d'un costat a un altre en funció del carril que es vulgui obrir. Segons el departament de Territori i Sostenibilitat, l'operació per moure la barrera es pot dur a terme sense interrompre el trànsit i tindria una durada màxima de dues hores.

Actualment la C-16 entre Berga i Bagà ja compta amb diversos trams que tenen un tercer carril i, per tant, el projecte els aprofitarà. L'obra també comporta l'adaptació d'aquests trams i l'ampliació de la calçada on hi ha dos carrils. A més, s'eixamplaran els cinc túnels i diversos viaductes que hi ha entre les dues ciutats.

Millores viàries a curt termini

D'altra banda, Vila també ha anunciat aquest divendres una actuació de seguretat viària a curt termini que s'executarà durant el 2015 en un tram de 15 quilòmetres entre Berga i Guardiola de Berguedà. Els treballs, valorats en 2 milions, tindran com a objectiu revisar el ferm i la senyalització i també redistribuir els carrils de la calçada per facilitar els moviments dels vehicles amb seguretat.

stats