Societat 07/05/2014

Foment garanteix els amples ibèric i europeu del corredor mediterrani

Segons el ministeri, el doble ample de via en el tram entre Vandellòs i Tarragona es farà a través d'un nou sistema de travesses polivalents que permeten la instal·lació d'un tercer rail

Acn
3 min
Viaducte del Corredor del Mediterrani a l'Hospitalet de l'Infant / ACN

TarragonaEl ministeri de Foment garanteix que el tram del corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona disposarà de doble ample de via, l'ibèric i l'europeu. Així ho ha assegurat el secretari d'Infraestructures del ministeri, Manuel Niño, que, en declaracions a l'ACN, ha assegurat que el doble ample de via es farà a través d'un nou sistema de travesses polivalents, homologat per Adif, que permeten la instal·lació d'un tercer rail.

Foment s'ha afanyat a contestar davant l'alarma generada per ERC, que ha denunciat que les travesses que s'estan col·locant en el tram de l'interior de les comarques de Tarragona només són d'ample ibèric i són incompatibles amb el tercer rail.

La resposta de Foment arriba poques hores després que ERC hagi denunciat que les obres del tram interior del corredor mediterrani s'estiguin fent només en ample ibèric i amb unes travesses "incompatibles" amb el tercer rail que ha de permetre l'ample internacional. "Hi hem anat i ho hem mesurat i allò és ample ibèric", ha assegurat el diputat d'ERC Josep Andreu. El republicà assegura que amb aquestes travesses "és impossible" el tercer rail: "Haurien d'aixecar totes les travesses que hi ha a la via i posar-ne una altra d'un altre tipus", un argument rebatut per Foment amb el detall del nou sistema de travesses polivalents. També ho ha assegurat l'empresa constructora de les vies d'un dels trams al 'Diari de Tarragona'. "Tant el balast, com les travesses i les vies s'estan instal·lant d'acord amb l'ample ibèric", ha dit un responsable de l'empresa.

Inicialment, el ministeri de Foment havia planificat que aquest tram entre Vandellòs i Tarragona es construiria només amb l'ample de via internacional. Tot i això, es va decidir implementar el doble ample de via arran de la petició d'operadors privats de mercaderies per disposar de més temps per adaptar-se al sistema europeu. Amb tot, segons explica el 'Diari de Tarragona', el 25 d'abril el consell d'administració d'Adif va adjudicar dos nous contractes. L'única especificació en aquests contractes feia referència a la "implantació de l'ample de via estàndard mitjançant l'ús de la travessa polivalent". ERC tem que el govern espanyol vulgui construir un intercanviador a la Secuita que permetria els trens que pugen de València incorporar-se a la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona, i viceversa. Segons els republicans, la travessa polivalent permet implantar l'ample ibèric o l'internacional, però és incompatible amb el tercer carril. Aquest extrem ha estat rebutjat, però, pel secretari d'Infraestructures de Foment a l'ACN, que assegura que les travesses polivalents permetran la instal·lació d'un tercer rail. En una segona fase, ha detallat, es recorrerà a un nou sistema aprovat i homologat per Adif, que consisteix en la instal·lació "d'una placa" sobre la qual s'assenta el tercer rail. Foment manté la previsió de posar en aquest tram en servei l'any vinent.

La planificació del ministeri preveu que entre Vandellòs i el nus de Vila-seca hi puguin circular trens de mercaderies i de viatgers, ja siguin d'ample ibèric o internacional. A partir d'aquest nus, ha aclarit Niño, els trens de passatgers d'ample europeu es podran desviar per un nou ramal fins a l'estació del Camp de Tarragona per connectar amb la línia de l'AVE, mentre que la resta de combois d'ample ibèric prosseguiran per la línia convencional, passant per Tarragona, Sant Vicenç, Vilafranca, Martorell i Castellbisbal. Precisament, Foment també ha adjudicat en aquest corredor la implantació del tercer rail, unes obres que s'iniciaran "aviat", ha detallat Niño.

Dubtes sobre el Corredor

Tot i les explicacions de Foment, els dubtes d'ERC sobre el Corredor del Mediterrani arribaran tant al Parlament com al Congrés de Diputats. Els republicans interpel·laran al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i a la ministra de Foment, Ana Pastor. També portarà el tema al Congrés dels Diputats el grup socialista, que ja ha registrat aquest mateix dimecres una bateria de preguntes, amb caràcter d'urgència, a la ministra de Foment per saber les "intencions" del govern espanyol amb el corredor mediterrani.

stats