Cuba es converteix en el primer país del món a eradicar la transmissió del VIH de mare a fill
Un sistema sanitari públic i universal, el control de la població infectada i l'extensió a tota la població dels tractaments antiretrovirals són les claus de la fita
WashingtonCuba s'ha convertit en el primer país del món a rebre la certificació de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) per haver estat capaç d'eradicar la transmissió del virus de la sida (VIH). L'anunci d'aquest èxit l'ha fet aquest dimarts el ministre de Salut Pública de Cuba, Roberto Morales Ojeda, a la seu a Washington de l'Organització Panamericana de la Salut (OPS/OMS). Els estats membres d'aquest organisme es van comprometre el 2010 a aconseguir aquesta meta com a molt tard el 2020, bàsicament gràcies a l'extensió dels tractaments antiretrovirals a tota la població.
"Tot ha estat possible pel nostre sistema social i per la voluntat política des del més alt nivell. Això és el que ha permès que un país amb escassos recursos hagi assolit aquests èxits", ha dit el ministre cubà. Ojeda ha atribuït aquesta fita al sistema de salut establert després del triomf de la revolució cubana fa més de mig segle, un model que va definir com a "gratuït, accessible, regionalitzat i integral".
La directora de l'OPS, Carissa Etienne, ha coincidit en el diagnòstic del ministre i ha destacat el paper clau que ha tingut en aquests resultats el "robust" sistema de salut de Cuba, un país amb "una llarga història de sanitat pública universal basada en la atenció primària". "Hem demostrat que en països com Xile, el Brasil o Costa Rica hem estat capaços de reduir el nivell de transmissió a menys del 5% a mesura que s'amplia la cobertura sanitària. El que ha aconseguit Cuba és possible", ha afegit Etienne, que ha subratllat que la fita de l'illa caribenya és "inspiradora" per a la regió i la resta del món.
Cada any, al voltant d'1,4 milions de dones amb VIH queden embarassades al món. Si no reben tractament, tenen entre un 15% i un 45% de probabilitats de transmetre el virus als seus fills durant l'embaràs, el part o la lactància. No obstant això, aquest risc es redueix a poc més de l'1% si es subministren antiretrovirals a les mares i als nens en les etapes en què es pot produir la infecció.
Entre els passos que Cuba ha fet per eliminar la transmissió vertical d'aquesta malaltia destaca l'accés garantit a l'atenció prenatal i a les proves del VIH per a les embarassades i les seves parelles. A més, l'OPS assenyala els tractaments que la sanitat cubana ha proporcionat a les dones que donen positiu, així com els programes de prevenció d'aquestes malalties abans i després de l'embaràs.
El ministre de Salut cubà ha ofert avui ajuda a altres nacions per exportar aquest model d'èxit: "Estem en total disposició d'ajudar altres països", ha dit, i ha indicat que ja ha rebut sol·licituds d'altres nacions, per exemple de països africans.
L'OMS considera que un país ha eliminat la transmissió vertical del VIH quan es registren menys de dos nadons infectats per cada 100 nascuts de mares portadores del virus. El nombre de nens que neixen cada any amb VIH al món s'ha reduït gairebé a la meitat des del 2009, i així s'ha passat de 400.000 a 240.000 el 2013, una xifra llunyana a l'objectiu que hi hagi menys de 40.000 noves infeccions infantils el 2015.