SALUT

Es dispara l'ús d'internet per demanar hora al metge

Les visites al metge programades a través d'internet van créixer un 45% l'any 2011, però encara són només el 5% del total. L'objectiu de l'ICS és que arribin al 25% en tres anys.

Es dispara l'ús d'internet  per demanar hora al metge
Auri Garcia Morera
07/09/2012
2 min

BARCELONA.Les noves tecnologies estan cada cop més presents en tots els àmbits de la vida quotidiana, i la salut no és una excepció. Quan s'ha de demanar hora al metge, cada cop més catalans opten per fer-ho per internet en lloc de trucar per telèfon o anar al taulell de l'ambulatori. "Entenem que és un canal còmode per als ciutadans i que anirà a més", explica Joaquim Casanovas, director gerent de l'Institut Català de la Salut (ICS).

El creixement, de fet, ja està sent molt ràpid en els últims temps. L'any passat es van programar 1,7 milions de visites per aquest mitjà, un 45% més que l'any 2010, en què se'n van programar 1,3 milions. "És un creixement molt significatiu, tot i que és cert que el percentatge sobre el total encara és relativament baix", explica Casanovas. Les visites programades per internet l'any 2011 van suposar el 5% del total, i l'objectiu de l'ICS és que arribin al 25% en els pròxims tres anys.

El director gerent de l'empresa pública explica que, més enllà dels avantatges per als ciutadans, aquesta tendència també és positiva per al sistema sanitari: "Tot el que sigui alliberar recursos per dedicar-los a fer assistència sanitària és bo". En aquest sentit, hi ajuda l'ús d'internet i també del sistema telefònic automatitzat. Prop del 70% d'usuaris que truquen per telèfon segueixen aquest procés automàtic i ja no demanen parlar amb un operador, dada que Casanovas defineix com "un nivell d'èxit molt alt".

Més SMSs i correus electrònics

La web de l'ICS permet programar visites i també altres tràmits, com canviar de metge o d'àrea de salut per canvi de domicili. A més, la institució també està impulsant l'enviament de missatges de mòbil i correus electrònics per a diverses comunicacions amb els pacients. En l'àmbit hospitalari, els SMS serveixen per recordar visites a les consultes externes. "Són visites que triguen setmanes o fins i tot algun mes a ser programades, i val la pena aprofitar-les. I encara més important que una visita ordinària amb l'especialista seria una prova, que requereix preparació i ocupa un temps important de l'especialista", explica Joaquim Casanovas. Els hospitals de l'ICS van implementar l'enviament de SMSs recordatoris entre el 2010 i el 2011, i el primer trimestre d'aquest any aquest recurs ha permès reduir l'absentisme en un 19,4%.

En l'atenció sanitària, en què no aprofitar una visita programada no provoca tantes dificultats, s'està potenciant l'enviament de SMSs i correus electrònics per a la comunicació de resultats de proves senzilles. "Això evita visites innecessàries i molèsties per al pacient que simplement està esperant el resultat d'una prova que ja no requereix cap altra actuació", destaca el director gerent de l'ICS. De moment, aquest sistema funciona en període de proves a la zona del Vallès, i està previst que s'estengui a tot el país en un període aproximat d'un any.

Reducció de l'activitat presencial

Segons Casanovas, la intenció de l'ICS és "aprofitar les noves tecnologies com un aliat", entre altres coses, per reduir l'activitat mèdica presencial que també es pot fer de manera no presencial: "Evidentment, mai es podrà substituir totalment. Però en la part en què sí que es pot fer, ho volem potenciar".

stats