Dos exemples de com es treballarà a l'aula
Matemàtiques al monestir de Poblet
Dins la xarxa online del departament d'Ensenyament s'hi ha obert un apartat, ARC (Aplicació de Recursos al Currículum), que dóna als mestres exemples de bones pràctiques d'aquesta nova metodologia d'aprenentatge per competències. Un dels exemples més clars de com ensenyar matemàtiques de manera aplicada a l'entorn i a la realitat és l'activitat ideada pel professor Josep Lluís Cañadilla: Matemàtiques al Monestir de Poblet, per a alumnes de primer d'ESO. Es tracta de treballar diversos continguts matemàtics, com les unitats de mesura, les escales, les figures geomètriques o els percentatges, durant una visita al monestir. Les activitats van des de càlculs sobre el temps en els horaris dels monjos fins a mesures en l'arquitectura del monestir i formes geomètriques en l'enrajolat, passant per càlculs comercials amb diners de l'època de la fundació del monestir, una part que serveix per treballar també aspectes històrics i socials. Càmera de fotos en mà durant tota la visita, aquesta activitat busca fomentar en els nens una actitud de recerca, així com l'argumentació i el raonament de les seves respostes.
Proposta didàctica de recerca a internet
Per tractar la comunicació escrita i l'oral en alumnes de primària, una de les activitats que es posen com a exemple és la de les mestres Núria Cervera i Anna Pérez: Webquest Canta i Explica. Una webquest és una proposta didàctica de recerca a través d'internet. Aquesta vol exercitar l'expressió oral i escrita de "manera vivencial, tot fent que els nens s'adonin que poden expressar històries i sentiments a través d'un altre llenguatge que els és molt pròxim: la música". La primera part de l'activitat és de recerca. Els alumnes han d'escoltar diverses cançons de música catalana i buscar informació sobre els grups que les toquen i el significat de les lletres. Amb això hauran de fer una presentació a classe, explicant tot el que han descobert i classificant les cançons a través d'un gràfic, que expressi per exemple quin percentatge de cançons parlen d'amor, de quotidianitat, de l'amistat o de temes socials, entre d'altres. Se'ls demana també que expliquin per què creuen que els grups trien aquests temes. La segona part de l'activitat els farà escriure a ells la lletra d'una cançó inventada. Treball en grup i creatiu.