Mòbil a l'aula

Educació aposta per no prohibir el mòbil als instituts

El departament farà arribar divendres als centres educatius diversos estudis catalans i internacionals perquè decideixen com en regulen l'ús

2 min
Les coses que vull al meu pròxim mòbil

Barcelona"A risc d'equivocar-me, crec que prohibir els mòbils no és la via". Amb aquesta contundència ha respost la consellera d'Educació, Anna Simó, a les preguntes i peticions que ha rebut al Parlament de Catalunya demanant que el Govern prohibeixi o reguli l'ús del mòbil als centres educatius. Simó ha reiterat que la decisió l'ha de prendre cada escola o institut a l'inici de curs i fer-ho constar a les normes d'organització del centre per poder justificar les restriccions que hagi decidit aplicar el claustre. "El departament ho ha d'abordar des del debat i la prohibició no ho permetria. S'ha de deixar que hi hagi debat sobre el mòbil amb les famílies, dintre els claustres i també amb els alumnes", ha insistit la consellera.

Per tal d'ajudar les direccions escolars a decidir com aborden el problema de veure adolescents enganxats al mòbil a les hores del pati, però també a l'aula, divendres el departament farà arribar una sèrie d'estudis sobre el paper que tenen les tecnologies a l’aula. Hi ha una introducció en què s'assegura que "l'escola no és aliena al context social que l'envolta i, consegüentment, és lògic que els diferents avenços tècnics hi hagin accedit i s'hi usin amb normalitat", però s'hi reconeix que, "atesa la seva funció formadora, ha de ser un espai on reflexionar amb profunditat sobre la presència d'aquestes tecnologies i dispositius a les aules".

Les escoles i instituts rebran un total de sis documents que analitzen el paper de la tecnologia a les aules. Entre aquests, hi ha tres documents elaborats pel Consell Escolar de Catalunya els anys 2015, 2019 i 2020. El primer adverteix que el fet de prohibir indiscriminadament a l'alumnat l'ús de tecnologies mòbils als centres pot constituir una restricció del dret dels menors a ser considerats ciutadans i entrar en contradicció amb els objectius curriculars vinculats a l'assoliment de la competència digital. El segon és una anàlisi que constata que el 2019 un 47% dels centres educatius catalans permetia l'ús dels mòbils a l'aula, però que el 74% veien necessària més orientació sobre el bon ús del mòbil. L'últim document –que és el més recent– identifica els reptes que planteja un mal ús de les tecnologies mòbils i proposa diferents estratègies d'abordatge des de l'aula.

Un de cada set països el restringeix a les escoles

Pel que fa als estudis internacionals que rebran els centres catalans, hi ha l'informe anual de la Unesco, que apunta que les tecnologies digitals poden millorar la implicació de l'alumnat quan estan correctament aplicades però que també identifica els riscos que pot comportar fer un ús excessiu del mòbil. El document també explica com un de cada set països, sobretot els asiàtics, han introduït restriccions en l'ús dels mòbils a les escoles.

El butlletí que divendres rebran les escoles també inclou un informe sobre l'impacte de les xarxes socials i l'ús de pantalles en la salut d'infants i joves elaborat pel comitè de Ciència i Tecnologia de la Cambra dels Comuns del Regne Unit l'any 2019 i un segon document de la Unesco sobre com ha afectat les escoles la dependència que van tenir de les tecnologies durant l'època del confinament per la pandèmia.

stats