Universitats
Societat Educació 08/04/2023

Les universitats catalanes surten a pescar alumnes a TikTok

La majoria contracten estudiants per arribar a una generació que fuig de les xarxes socials tradicionals

4 min
Vídeos de TikTok de comptes universitaris

BarcelonaAntics alumnes explicant quines sortides ha tingut la seva carrera, estudiants comentant les bondats de la vida universitària, vídeos de gatets ballant al Saló de l'Ensenyament o el mem de l'actor Pedro Pascal per fer pujar el nombre de seguidors. Les universitats catalanes han aterrat a TikTok amb el repte d'entrar en un món que a la majoria dels responsables de les xarxes socials els queda lluny generacionalment. La necessitat obliga, perquè els joves que tenien entre 15 i 17 anys quan, amb la pandèmia, hi va haver el boom d'aquesta xarxa social, són els que ara es plantegen a quina universitat anar o els que tot just acaben d'aterrar en un campus. Les universitats busquen així entrar en l'imaginari dels seus futurs alumnes sense travessar la fina línia que separa adaptar-se al llenguatge i tendències de la plataforma i fer un contingut fidel al que s'espera d'una institució universitària.

"Si no ets a TikTok no existeixes en l'univers del futur alumne", explica la responsable de la unitat de nous formats de la Universitat de Barcelona (UB), Pati Lainz. Tant la UB com la Universitat Pompeu Fabra (UPF) van obrir canals de TikTok fa menys d'un any; la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ho farà a principis del curs que ve, i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Politècnica de Catalunya estan valorant entrar-hi. "És una finestra per connectar amb una generació que a la web no hi va gaire i que no sembla que vulgui sortir d'aquesta esfera", assegura el community manager de la Pompeu, Ferran Llunell. En el cas d'aquesta universitat, inicialment van obrir un canal generalista de la institució (@upfbarcelona) i fa menys d'un mes en van crear un d'específic de captació d'alumnes (@jolapompeu).

Primer vídeo dels "tiktokers" de la UB
@unibarcelona 📚 Com vas de cultura general? Posa’t a prova! #TikTokUB #estiktokat #EstudiantsUB #SocUB #universitatdebarcelona @Andrea Jerez @lluc campins @Eric Armengol ♬ sonido original - Universitat de Barcelona

A diferència del que passa amb altres xarxes socials més formals com poden ser Twitter o LinkedIn, TikTok no és un canal eficaç per aconseguir trànsit digital (usuaris que a partir d'una xarxa social cliquin a un enllaç per arribar un lloc web) i això fa que els objectius concrets a l'hora d'utilitzar-la estiguin menys definits. "És interessant fer servir aquest canal per mostrar la institució, per ser notori i per connectar amb l'audiència, però si els usuaris detecten que només hi ets per buscar clics estàs mort", adverteix l'expert digital de la UOC, Miquel Pellicer. Amb la intenció d'adquirir notorietat dins la xarxa social, la UPF i la UB (@unibarcelona) tenen el perfil ple de vídeos quotidians gravats als campus universitaris. "Els preguntàvem als estudiants que ens expliquessin trucs per preparar els exàmens, quin és el seu record preferit del campus, què porten al tàper per dinar...", explica Lainz. Tot i això, els dos responsables de xarxes reconeixen que la barrera generacional continuava sent un problema. "Jo tinc 46 anys i em quedava una mica lluny tot el tema de les noves narratives de la gent molt jove", reconeix el comunitty manager de la Pompeu.

Alumnes 'tiktokers'

La solució que han trobat les dues institucions per millorar l'impacte del seu contingut a TikTok ha estat la mateixa i ha arribat gairebé al mateix moment: recórrer als alumnes. A la Pompeu el nou canal de captació d'estudiants compta amb la col·laboració d'una estudiant que ja era tiktoker i, en el cas de la UB, van obrir un concurs de beques per contractar tres alumnes que fossin la cara visible de la universitat. Totes dues institucions van iniciar aquesta estratègia a principis d'aquest 2023 i el canvi ha disparat les interaccions i visualitzacions dels seus continguts. "El primer vídeo que van fer ja va tenir 150.000 visualitzacions", celebra Lainz, ja que fins al moment els continguts del compte de TikTok de la UB no superaven les 20.000 visualitzacions. De la mateixa manera, el nou perfil de la Pompeu en pocs dies va acumular més interaccions que el perfil generalista que havien obert mesos abans. "El que ella triga una o dues hores a fer per TikTok, jo potser ho faig en quatre", reconeix Llunell.

Vídeo del perfil de captació d'alumnes de la UPF amb més visualitzacions

L'opció que han triat la UPF i la UB i que també va triar la Universitat Politècnica de València (@upv) –un dels perfils universitaris de TikTok amb més èxit de l'Estat– també és la que defensa l'expert digital de la UOC, que insisteix que la plataforma "exigeix un tipus de perfil de community manager bastant específic: jove i que entengui molt les dinàmiques de consum de la generació Z". Pellicer, però, alerta que cal tenir molt clar el to que es vol transmetre quan es combina la informació institucional i els reptes virals o les tendències que es posen de moda a la xarxa social. "Un exemple l'estem veient en l'àmbit de màrqueting polític. Hi ha coses que estan fent alguns candidats a les eleccions que dius «Ostres, jo potser no l'exposaria a fer segons què»", adverteix.

Per evitar aquest tipus de situacions, els responsables de xarxes socials de la UB i la UPF insisteixen que la feina dels alumnes és una col·laboració o unes pràctiques i que les necessitats de les xarxes i la supervisió dels continguts sempre passa per les seves mans. "Són ells els que aporten idees, guionitzen i graven, fan l'edició i ens la passen per mirar de trobar un equilibri. Volem anar al ritme del contingut de moda del moment, però no perdem de vista que som la UB i tenim una responsabilitat", assegura Lainz.

stats