06/05/2015

Enèsim expedient obert a Renfe per una altra incidència a Rodalies

BarcelonaNo hi ha matins plàcids a Rodalies. O molt pocs. Ahir en plena hora punta un tren es va espatllar a l’estació de La Sagrera i va provocar retards a les línies R3 i R4, d’entrada a Barcelona, que van durar fins al migdia. Però el pitjor no va ser això, que per desgràcia entra dins una certa normalitat, sinó el caos que es va crear a l’estació de Montcada Bifurcació, on Renfe feia canviar els passatgers de les línies afectades, amb gent travessant les vies perillosament. Això va provocar la indignació del Govern, i poques hores després el conseller Santi Vila anunciava l’obertura d’un expedient informatiu per esbrinar què havia passat i si Renfe hi té alguna responsabilitat. Es tracta de l’enèsim expedient obert dels del 2010, i cap ha acabat amb sanció.

El tren es va avariar a les 8.10 hores del matí, i, segons Renfe, 40 minuts més tard ja s’havia retirat de la via. Mentre va durar el tall, els trens que baixaven del Vallès i d’Osona amb la R3 i la R4 s’aturaven a Montcada i feien canviar els passatgers de via i també de ruta per entrar a Barcelona. Per megafonia es va avisar de l’avaria i que els passatgers havien de canviar de tren. Tot i que a Montcada Bifurcació hi ha pas subterrani, la gran majoria d’usuaris van travessar la via perillosament, com van demostrar les fotos que molts van penjar a les xarxes socials. També va haver-hi queixes perquè als trens nous no hi cabia tothom, i fins i tots n’hi va haver que van acabar tornant al tren d’on els havien fet baixar.

Cargando
No hay anuncios

Aquest expedient haurà d’aclarir si Renfe va informar correctament de la incidència i de les solucions que van adoptar. És a dir, si el caos de Montcada va ser culpa de la seva mala gestió o no.

Què és un expedient informatiu?

Cargando
No hay anuncios

Amb l’expedient, el Govern reclama a Renfe tota la informació sobre una incidència, per analitzar-la i decidir si han incomplert el contracte de serveis. Si fos així, es transformaria en un expedient sancionador, tot i que no ha passat mai perquè costa demostrar la mala gestió de Renfe en aquests casos. La majoria d’avaries són culpa de la infraestructura (vies, catenària...), és a dir, d’Adif, i, per tant, el Govern no té potestat per obrir-los cap expedient.

L’ARA audita totes les incidències de Renfe

Cargando
No hay anuncios

Amb l’avaria d’ahir a l’estació de La Sagrera, que va provocar retards en dues línies de Rodalies, la R3 ja acumula 148 incidències des de l’1 de gener, i la R4, 84. Des de principis d’any l’ARA compta amb una eina de control interactiu de totes les línies de Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat, que s’actualitza diàriament. Des del primer dia, la R3 de Vic és la pitjor línia de l’àrea metropolitana amb molta diferència respecte a les altres. La segona és, precisament, la R4.