MOBILITAT

Primer feiner amb les línies 1, 2 i 5 del metro al complet

S’acaben les gimcanes dels usuaris per esquivar les obres

A la Núria l’inici de les obres del metro d’aquest estiu la va enxampar en crosses. Li tocava reincorporar-se a la feina tres mesos després de trencar-se el fèmur en un accident de bicicleta, però la tornada a la rutina va ser “un infern”. Els talls que va trobar en diverses estacions del subsol barceloní van fer impossible que respectés el consell mèdic de no caminar: la millor alternativa que tenia per cobrir el trajecte casa-feina triplicava el temps habitual i, a més, l’obligava a caminar un quart d’hora a peu. Aquest dilluns, però, s’acaben els problemes de mobilitat que ha tingut aquesta veïna de Sant Andreu -i tants altres usuaris- aquest estiu. El motiu és que avui és el primer dia feiner que les línies 1, 2 i 5 del metro -totes tres que han sigut sotmeses a feines de manteniment i millora les últimes setmanes- tornen a funcionar a ple rendiment.

Barcelona tanca així unes setmanes que han servit per actualitzar la línia més antiga de la xarxa, la vermella, però que també han estat esquitxades per les queixes dels usuaris: “Els busos alternatius anaven pleníssims, eren molt menys freqüents, fer transbords sota el sol d’agost és molt cansat... Si volen que fem servir el transport públic, almenys que ho posin fàcil”, opina la Núria, que, malgrat tot, entén que l’estiu és la millor època per fer aquestes actuacions.

Aquest matí està previst que reobri el tram Collblanc - Can Vidalet de la línia blava i que afrontin el seu primer dia laborable els trams afectats de la línia vermella (Clot-Fondo) i la línia lila (Sagrada Família - Paral·lel), que ja van començar a entrar en funcionament dissabte. Els usuaris que passin amb el metro per algun d’aquests punts de la xarxa, però, és probable que no percebin gaires canvis perquè les actuacions que s’han fet aquest estiu han sigut sobretot de manteniment. A la línia vermella, que és la més antiga de la xarxa i connecta la ciutat amb els municipis limítrofs de l’Hospitalet de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet, s’han renovat 9.000 metres de via, s’han substituït i ampliat els aparells de via (els dispositius que permeten les maniobres dels trens) i s’ha renovat la senyalització. A la lila, s’han canviat les vies i les fixacions de trams de fins a 1.500 metres de rails. I a la blava, els treballs s’han centrat en el que serà la futura estació Ernest Lluch.

Les obres del metro s’han fet dins els terminis fixats, però l’operatiu que va dissenyar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per oferir alternatives de transport als usuaris ha sigut la diana de totes les crítiques i s’ha hagut d’anar adaptant sobre la marxa. A finals de juliol, per exemple, la gestora va cedir a les queixes dels viatgers i va allargar el recorregut d’una de les llançadores especials que s’havien habilitat per cobrir les estacions tancades de la línia vermella, i també llavors el grup cooperatiu TEB -que treballa per la inclusió de les persones amb discapacitat a les ciutat- va aconseguir que s’afegissin dos busos d’anada i tornada per als usuaris del seu centre.