L'Audiència jutja vint imputats pel cas Riviera i Saratoga
Comença el macrojudici per extorsió i prostitució il·legal
Barcelona.El macrojudici del cas Riviera i Saratoga fa asseure des d'avui vint persones al banc dels acusats de l'Audiència de Barcelona, entre agents del Cos de la Policia Nacional (CNP), advocats i responsables dels dos prostíbuls de Castelldefels. La fiscalia demana penes de fins a 44 anys de presó per la trama de prostitució il·legal i extorsió policial, que buscava evitar les inspeccions d'estrangeria a canvi de diners i regals a policies.
Segons l'escrit del fiscal, des de principis del 2002 fins al 2008, els prostíbuls Riviera i Saratoga -situats l'un davant de l'altre- explotaven sexualment ciutadanes estrangeres, algunes de les quals menors o en situació irregular a l'Estat. Aquestes dones, sense lligams socials o familiars a Espanya, no tenien "cap tipus de protecció jurídica davant els abusos laborals" i eren obligades a entregar un percentatge dels diners.
L'explotació sexual va ser afavorida durant aquests anys per alguns membres de la Policia Nacional, que oferien informació confidencial als propietaris i responsables dels bordells a canvi d'una remuneració, entregada normalment a través d'un conegut confident policial, Manuel Gutiérrez Carbajo. El fiscal considera que els policies, encapçalats en aquell moment pel comissari en cap i l'inspector en cap de la Brigada d'Estrangeria de la CNP a Barcelona, L.G.G. i A.O.G., donaven informació detallada sobre les inspeccions que s'havien de produir, i estalviaven així grans sancions als prostíbuls. A més, també eren els competents per fer les batudes. De fet, el 2002, en vista de la negativa del Saratoga a oferir diners per informació, els agents acusats van fer una inspecció al local que va suposar la detenció de 22 noies en situació irregular i una multa considerable. En el cas del Riviera, les negatives inicials a deixar-se extorsionar els van costar uns 360.000 euros en multes. La trama la completaven un grup d'advocats, que actuaven com a intermediaris de la policia i s'oferien a defensar els detinguts als prostíbuls i evitar les multes a canvi d'importants sumes de diners.
Canvi d'estructura
Amb l'arribada dels Mossos a Barcelona, el 2005, l'estructura de la Brigada d'Estrangeria de la CNP a la ciutat va canviar. El nou inspector en cap, J.J.M.P., desconeixia la situació de pagaments i va fer una batuda al Riviera, en què van detenir 15 dones i el director de la sala. El detingut es va personar l'endemà acompanyat d'un policia nacional, un fet que l'inspector va posar en coneixement del seu superior, que no li va fer cas i li va ordenar que el deixés en llibertat i que mai més fes una batuda en aquell bordell.
El nou inspector en cap, però, va ordenar una altra inspecció, aquest cop al club Saratoga, tot i que els encarregats van ser alertats amb prou temps per fer sortir les dones en situació il·legal. El càrrec policial començava a sospitar de les extorsions i va intentar investigar-les, però els seus superiors li van explicar la situació i finalment va sumar-se a la trama. Els responsables del Saratoga van denunciar l'extorsió el 2007 a la Fiscalia Superior de Catalunya, que va autoritzar la Guàrdia Civil a controlar una de les entregues de diners a J.J.M.P., que va ser detingut.