Societat 02/03/2021

Menys control, més acompanyament: un nou decret per posar al dia la feina dels inspectors d'educació

La nova normativa busca una visió "més horitzontal" de la relació amb les direccions

2 min
Sònia Fernàndez Cuenca, a la dreta, en una reunió amb l'equip directiu de l’Institut Joanot Martorell, d'Esplugues.

BarcelonaLa imatge social de la feina dels inspectors d'educació és que fiscalitzen i controlen tot el que passa a les aules de les escoles. Les seves funcions estan regulades per un decret de l'any 2000, que la realitat s'ha encarregat de superar des que el 2009 es va aprovar la Llei d'Educació de Catalunya, que dona autonomia als centres per prendre decisions, i després dels processos de transformació i innovació que han viscut molts centres del país en aquests anys. Calia, doncs, posar al dia la feina dels inspectors que treballen a Catalunya amb un nou decret, que el Govern ha aprovat aquest dimarts. La nova normativa, que es publicarà demà dimecres al Diari Oficial de la Generalitat, concreta les finalitats de la inspecció i n'actualitza les funcions i la manera d'exercir-les.

"La figura d'una inspecció jeràrquica i vertical s'havia de modificar per una nova funció inspectora en un marc d'autonomia de centres", explica a l'ARA el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez. El gran canvi, diu, és que es posa per escrit que l'assessorament i l'acompanyament als centres és una funció pròpia i prioritària dels inspectors. "Seguiran fent la feina rigorosa i de neutralitat que feien fins ara, però la funció més important és l'assessorament", apunta Martínez. I això, segons el Govern, s'apuntalarà amb una nova visió de fons: una relació més "horitzontal" de les relacions entre les direccions i els inspectors.

A Catalunya hi ha uns 200 inspectors –és a dir, un per cada 6.500 alumnes–, que ara mateix depenen del ministeri d’Educació. La LEC preveu crear un cos d’inspecció propi, però mai s'ha acabat de desenvolupar. "El gran tema que hi ha al darrere és la manera d'accedir a la inspecció", assegura Martínez, que diu que el departament preferiria unes oposicions "menys memorístiques i de més lideratge pedagògic". "No volem una inspecció que en sàpiga molt de normativa i legalitat. Prioritzem el lideratge pedagògic", sentencia.

stats