La Universitat de Berlín permet regalar borrasques i anticiclons a canvi de finançament

El programa Adopt-a-Vortex dóna l'opció de batejar un nucli d'altes o baixes pressions a canvi d'ajudar a mantenir l'observatori de la universitat

Arriben èpoques de regals i ser enginyós és cada cop més difícil. Si a casa hi teniu un malalt o una malalta del temps, la Universitat Lliure de Berlín us dóna l'opció de fer el regal definitiu. El programa Adopt-a-Vortex, que està en funcionament des del 2002, permet batejar una borrasca o un anticicló amb el nom de pila que vulgueu, a canvi d'ajudar a finançar les observacions diàries de la seva estació meteorològica. Concretament el preu són 199 euros per una borrasca i 299 per un anticicló , la diferència s'explica simplement pel fet que les pertorbacions acostumen a tenir una vida més curta que els anticiclons. Els noms masculins i femenins s'intercanvien cada any.

La nomenclatura de la Universitat Lliure de Berlín no és utilitzada habitualment en els mitjans de Catalunya o de l'Estat, però sí que és de referència per al servei meteorològic alemany i per a diferents mitjans de comunicació europeus. Quan més protagonisme guanyen els noms és especialment quan es tracta d'una borrasca molt potent; potser alguns de vosaltres recordareu la borrasca Klaus, que el gener del 2009 va provocar un temporal de vent molt violent a Catalunya i a molts altres indrets de la Península. El seu nom provenia d'aquest programa, un ciutadà anomenat Klaus Schümann va ser qui va donar nom a la pertorbació.

Borrasques de 'La guerra de les galàxies'

La Universitat Lliure de Berlín no posa traves si alguna empresa vol aprofitar el programa per fer-se propaganda, però cal cenyir-se a les normes: només noms de pila. La companyia Twentieth Century Fox va decidir aprofitar-ho el 2005 per donar volada al llançament d'una de les pel·lícules de la saga de la Guerra de les Galàxies, aquell any Luke i Yoda van donar nom a dues borrasques i Leia va ser un dels anticiclons.

Pitjor li va sortir la cosa a BMW, que va intentar una jugada similar el 2012 amb la seva marca Mini. La companyia va pagar perquè Cooper fos ser un dels anticiclons de l'hivern enmig d'una campanya en què hi havia eslògans com ara “Mini fabrica el temps”. Lamentablement, la presència de Cooper als mapes del temps va estar vinculada a una de les pitjors onades de fred siberià dels últims anys. La mort de més de 250 persones a Ucraïna, Polònia i Romania a causa del fred va obligar BMW a demanar disculpes.

El programa Adopt-a-vortex va sorgir el 2002, quan les retallades econòmiques van deixar l'observatori de l'institut de meteorologia d'aquesta universitat sense el seguiment de 24 hores que es feia fins a aquell moment. Els estudiants es van empescar llavors aquesta idea per mantenir l'observatori a ple rendiment i amb un seguiment exhaustiu.

Més continguts de