“Ja era hora”: el metro arriba a la Marina

Les noves estacions de Foc i Foneria, a la L10 Sud, porten el transport soterrat a tots els barris de Barcelona

Foneria, una de les noves estacions del metro a la Zona Franca / PERE VIRGILI

L’amo d'un bar a tocar de la nova parada de Foneria de la L10 Sud regira un prestatge rere la barra i troba una revista ben guardada on diu "La línia de metro soterrada més llarga d’Europa", amb un mapa on es dibuixen els trams complets de la L9 i les seves ramificacions de la L10. Aquell fulletó prometia que el 2014 tota la línia de metro estaria acabada. L'home fa mitja volta i remuga: "Ja era hora". Les paraules són de Carlos Tortosa, gerent d'aquest bar-granja, però la seva reacció és idèntica a la de molts veïns que han comprovat aquest dissabte com el metro, per fi, arribava als barris de la Marina.

Tortosa i el seu fulletó, que guarda "des de fa 10 o 15 anys", són la viva representació de l'esperit veïnal, que acumula dècades de reivindicacions perquè el transport soterrat arribés a la Zona Franca. La inauguració de les estacions de Foc i Foneria, que formen part de la L10 Sud, suposa la primera pedra d'un projecte llargament promès, ajornat i encara incomplet. La línia, en funcionament des d'aquesta tarda, consta ara de cinc estacions –les dues noves s'afegeixen a les de Can Tries-Gornal, Torrassa i Collblanc, en marxa des del 2016 perquè hi passa la L9 Sud–. En total, la línia recorre 4,5 quilòmetres en menys de deu minuts.

Durant les hores prèvies a l'obertura, les boques de metro s'han convertit en un atractiu turístic entre els residents. Els panells amb el mapa de la xarxa metropolitana eren un reclam i l'escenari perfecte per debatre quina és la millor manera d'arribar a altres punts de la ciutat a partir d'ara o discutir si les tonalitats del blau de la nova línia i de la L5 són prou diferents com per no confondre's. "Això només ens serveix per anar a l'Hospitalet", renega un dels observadors, una opinió que corrobora Carlos Tortosa, que des del seu bar recorda que encara queda molt per executar i que, fins i tot amb el metro, per arribar a plaça Catalunya cal fer transbord i invertir mitja hora.

Altres ciutadans ho veuen amb més optimisme. "Ara tenim més opcions. Si estic cansada i no vull carregar bosses, agafaré l'autobús, i, si tinc pressa, aniré al metro", calcula Dolores Perán, veïna del barri. La freqüència de pas, amb un comboi cada set minuts en els dies laborables, és un dels grans avantatges de la nova línia. El jovent també ho celebra. El Marlon i els seus amics respiren sabent que ja no hauran de caminar els 25 minuts que els separen de Santa Eulàlia, on els agrada passar el temps lliure.

Un deute amb el veïnat

Els barris de la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell, on se situen les parades de Foneria i Foc, respectivament, eren els únics de Barcelona on encara no havia arribat el metro. Per això, quan el president de la Generalitat, Quim Torra, i l'alcaldessa barcelonina, Ada Colau, han inaugurat el trajecte entre les dues estacions han demanat disculpes a la ciutadania. "És una vergonya", ha reblat Colau, "i és injustificable" que l'àrea de la Zona Franca hagi estat tants anys amb una connexió deficitària amb la resta de Barcelona.

L'alcaldessa ha tret pit del fet que va ser el govern municipal el que va desencallar les obres aportant 40 milions d'euros a través de la compra a la Generalitat de béns immobles perquè els diners es destinessin a construir la L10. Colau ha recordat que va tancar l'acord amb l'anterior vicepresident del Govern, Oriol Junqueras, i el conseller de Territori, Josep Rull, que avui són a la presó i per als quals l'alcaldessa ha desitjat la llibertat perquè puguin "veure les estacions aviat". Colau ha fet extensible el desig a la resta de polítics empresonats després de l'1-O.

Entre els parlaments dels polítics i els comentaris a peu de carrer ressonava constantment la memòria dels moviments populars. "Recordo les manifestacions any rere any pel passeig de la Zona Franca i els balcons plens de pancartes amb la consigna «Metro ja»”, ha apuntat Dolores Perán. Colau ha reconegut "les lluites del moviment del barri" i ha reivindicat el transport públic sostenible.

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha agraït la pressió veïnal com a motor de canvi al barri i ha recordat que si no s'han pogut executar les obres pertinents abans és, en part, pel "problema crònic" de la falta de finançament del Govern. Torra ha rematat la crítica a la falta d'inversió de l'Estat afegint que a Catalunya calen "menys policies antiavalots i més quilòmetres d’infraestructures, transport i mobilitat".

La línia 10 Sud ha de sumar dues noves parades el 2019: Provençana i Ildefons Cerdà. Aquesta tarda, però, el protagonisme és per al barri de la Marina, que ha organitzat una festa popular on els veïns han celebrat la fita històrica. I, d’entre tots ells, la veu especialment exultant de Dolores Perán, que exclamava: "Soc molt feliç perquè he vist el metro al meu barri abans de morir-me!"

Connexions de la nova línia

El servei de la nova línia funciona automàticament, sense conductor, i la freqüència de trens és d'uns 7 minuts els dies laborables. Pel que fa als horaris, la línia 10 Sud tindrà els mateixos que la resta de la xarxa: de 5 del matí a 12 de la nit els dies laborables de dilluns a dijous, fins a les 2 de la matinada els divendres i vigílies de festiu, i obertura continuada els dissabtes i vigílies singulars.

A les estacions de Can Tries / Gornal, Torrassa i Collblanc, els usuaris poden fer transbord a la línia 9 Sud. A més, a Torrassa també ho podran fer a la línia 1, que connecta amb Universitat, Catalunya o Espanya, entre altres parades. A Collblanc poden fer intercanvi amb la línia 5, que permet arribar, entre d'altres, a Sants Estació, Sagrada Família o Diagonal.

Més continguts de