Mobilitat

Com a mínim 16 trens de Renfe estan aturats per problemes amb l'aire condicionat

Ni Renfe ni la Generalitat fan públiques les dades de quants trens hi ha immobilitzats a Catalunya

BarcelonaLa calor de les últimes setmanes està causant estralls entre la flota de trens de Renfe que circulen per Catalunya. Per exemple, almenys 16 trens estaven fora de servei la setmana passada per diversos problemes i avaries amb l'aire condicionat, segons el sindicat de maquinistes Semaf, que assegura que és una xifra "molt elevada". Però no són els únics trens avariats: fonts sindicals assenyalen a l'ARA que, en total, durant els mesos de juny i juliol, la xifra de combois immobilitzats s'ha arribat a situar al voltant del 30%, molt per sobre del que seria habitual, el 15%.

Tenir entre un 25% i un 30% de trens fent cua als tallers significa que la companyia tindria actualment fora de circulació –per diversos motius, com el manteniment, la neteja o en reserva per a respondre a incidències– entre 70 i 80 trens dels 275 que hi ha a Catalunya. La xifra exacta, però, no és pública. Preguntats per aquest diari, ni Renfe ni la Generalitat han volgut respondre a aquesta qüestió.

Cargando
No hay anuncios

L'operadora al·lega que les xifres de trens immobilitzats varien cada dia, i per això no les fa públiques. Per la seva banda, el departament de Territori –el titular del servei que rep periòdicament els informes de Renfe– assegura que no té coneixement de quants trens estan actualment fora de servei.

A les andanes, en canvi, els usuaris sí que noten els problemes. Durant els mesos de juny i juliol s'han fet evidents les queixes, sobretot a les xarxes socials, ja no només pels problemes de climatització, sinó també per la “desaparició sobtada" de trens –és a dir, combois que estaven programats i no passen– o bé perquè falten dobles composicions (dos trens que viatgen enganxats per duplicar la capacitat), fet que provoca aglomeracions importants de passatgers, sobretot en hores punta.

Cargando
No hay anuncios
Cargando
No hay anuncios

Les darreres setmanes, fins i tot han circulat per Catalunya trens amb totes les finestres plenes de grafits, fet que normalment no passa, perquè quan un comboi queda del tot tapat per grafits s'acostuma a tapar per netejar.

Cargando
No hay anuncios

Les plataformes d'usuaris asseguren que els problemes amb els trens que desapareixen o les dobles composicions són constants i reclamen transparència. "No tenim dades, tot i que hem demanat indicadors fiables i auditats de quantes expedicions van amb retard, quantes es cancel·len i quantes van en composicions simples o dobles. Són dades que ells haurien de tenir", apunta el president de l'associació Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez. "Volem aquestes dades perquè actualment el principal problema de la xarxa és de fiabilitat i, per tant, volem tenir xifres per veure si, amb totes les millores que estan fent ara, d'aquí a un temps aquests indicadors també milloren", argumenta.

Una flota envellida

No és la primera vegada que Catalunya pateix per la falta de trens derivada de les avaries o el manteniment. A l'abril, després del caos ferroviari per la vaga de maquinistes del març, la consellera Sílvia Paneque, també va dir al Parlament que un 24% del material rodant de Renfe no estava disponible. Aleshores, el president de Renfe, Álvaro Fernández Heredia, va desmentir la titular de Territori i va assegurar que la xifra de material immobilitzat se situava en el 18%.

Cargando
No hay anuncios

Ara, però, els sindicats de maquinistes apunten que el problema no se circumscriu només a Catalunya, sinó que és general a tot l'Estat. Asseguren que les flotes fallen i que, a tot Espanya, entre els mesos de maig i juny hi ha hagut 4.000 incidències registrades a Renfe, entre els serveis de rodalies, mitja i llarga distància. Algunes fonts apunten cap a l'empresa que gestiona els tallers i d'altres ho fan contra l'estat de la flota.

En aquest sentit, aquesta setmana passada el president de Renfe va contextualitzar les xifres en una trobada a l'Executive Forum. Fernández Heredia va admetre que la flota de trens és vella, però també va assegurar que s'està fent l'esforç més important de la història de la companyia per revertir-ho. "Hem estat pràcticament 30 anys sense fer adquirir trens per renovar la flota", va explicar, i va continuar assegurant que des del 2020 s'han destinat més de 4.500 milions d'euros a la compra de trens, i que més d'un centenar ja estan a punt d'arribar: "Arribaran el 2026, el 2027, el 2028 el 2029 i el 2030", va assegurar.

Cargando
No hay anuncios

El president de Renfe també va aprofitar per explicar que l'operadora fa cada dia 5.300 circulacions i que "és impossible estar exempts d'errors". Així i tot, Fernández Heredia va subratllar que l'operadora espanyola és la tercera, per darrere de Suïssa i els Països Baixos, en puntualitat a tot Europa.