Reunió 'in extremis' entre el ministeri de Transports i els sindicats per evitar la vaga de demà de Rodalies
La Generalitat decreta serveis mínims del 66% a les hores punta per a la convocatòria de demà dels maquinistes
BarcelonaRepresentants del ministeri de Transports i dels comitès d'empresa de Renfe i Adif han tornat aquest diumenge a la tarda a reprendre les negociacions per intentar la vaga ferroviària convocada per a demà, que afectarà el servei de Rodalies. El conflicte ja s’apuntava des de principis de mes, amb més d'un centenar de trens suprimits el cap de setmana de Carnaval, i el dilluns dia 4 es va fer evident. Els comitès generals d'empresa, amb la totalitat dels sindicats de maquinistes de les dues empreses públiques han convocat en total set dies de vaga al març i a l'abril en les dues empreses davant dels incompliments, diuen, dels acords signats sobre el traspàs de Rodalies i Renfe Mercaderies.
La vaga està convocada per als pròxims dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com l'1 i el 3 d'abril. Així en van informar aquest dilluns fonts sindicals. Els dies 17, 26 de març i 1 d'abril les aturades seran de 24 hores; la resta de dies la vaga serà per torns, parcial. Els comitès temen que no es compleixi el compromís de mantenir la integritat de les plantilles i desconfien del traspàs. A més, els treballadors de Renfe Mercaderies insten el ministeri de Transports a respectar els acords i garantir l'estabilitat i la continuïtat dels serveis ferroviaris.
En un comunicat, aquesta setmana, el sindicat majoritari de maquinistes de Renfe, Semaf, ha explicat que la vaga no es fa només pels dubtes sobre el traspàs: "Expressem amb rotunditat que aquesta vaga és pel model de les nostres empreses, pels nostres drets laborals aconseguits amb moltes lluites sindicals, pels nostres convenis, pel futur del sector ferroviari. Portem a la nostra genética la denfensa de les empreses públiques (...). En definitiva, volem la supervivència d'Adif i Renfe tal com avui les coneixem", sentencien al comunicat.
Línies afectades per la vaga de maquinistes
El conflicte laboral s'arrossega des de fa setmanes i aquest cap de setmana de Carnaval ja ha provocat greus problemes a la xarxa ferroviària catalana. Dissabte es van haver de suprimir 106 trens i ahir diumenge i aquest dilluns els retards s'han continuat acumulant durant tot el matí a la majoria de línies. Renfe ha admès que el conflicte laboral provocava retards a la R2 Sud, la R4, la R13, la R14, la R15, la R16 i la R17.
Per intentar pal·liar els problemes, Renfe ha activat més personal de reserva, ha reforçat el centre de gestió d'operacions i ha ampliat el personal d'informació. A més, també ha activat els equips de coordinació per intentar trobar solucions ràpides i millorar la fluïdesa ferroviària.
Serveis mínims
El departament d'Empresa i Treball ha decretat uns serveis mínims del 66% en hores punta i del 33% en hores vall per a les set jornades de vaga convocades entre el 17 de març i el 3 d'abril a Renfe, d'acord amb l'ordre signada pel conseller Miquel Sàmper. Es considera hora punta entre les sis del matí i dos quarts de deu del matí i entre les cinc de la tarda i dos quarts de nou del vespre.
L'ordre estableix que els serveis mínims dictats "es justifiquen pel desenvolupament de vagues anteriors amb aquestes proporcions, que han conciliat de manera equilibrada el dret constitucional a la vaga i el servei essencial al transport de la ciutadania".
Per la seva banda, aquesta setmana el ministeri de Transports va decretar serveis mínims del 72% per a l'alta velocitat i de llarga distància i d'un 24% per a les mercaderies. A diferència de Catalunya, per al servei de Cercanías (el nom de Rodalies a la resta de l'Estat) ha establert un 50% per a les hores vall i d'un 75% en hora punta.