Mobilitat

Indignació pels nous preus de Renfe: "Pagaré 4 cops més per 11 minuts de trajecte"

La gratuïtat dels bitllets de tren s'acaba a finals de juny i les noves tarifes posen en peu de guerra alguns usuaris

BarcelonaD'aquí a cinc setmanes s'acaba la gratuïtat dels bitllets de Renfe. Les bonificacions que es van establir per pal·liar els efectes de la inflació ara fa tres anys decauen, i a partir de juliol caldrà tornar a pagar. El febrer passat, el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ja va explicar al Parlament que a partir de l'estiu la gratuïtat deixaria pas a una tarifa plana de 20 euros per viatjar amb Rodalies. Però quan falten només pocs dies per a la posada en marxa del nou sistema tarifari, ja hi ha usuaris que consideren que generarà un "greuge comparatiu" entre municipis. El motiu? Doncs que aquelles poblacions on no arriba Rodalies —encara que sigui per pocs quilòmetres— hauran de pagar quatre o cinc vegades més per fer només una mica més de trajecte, una o dues parades més.

"Em tocarà pagar quatre vegades més per fer 10 minuts més en tren", es queixa l'Òscar Ibáñez, de 38 anys, que viu a Altafulla (fora dels límits del servei de Rodalies) però agafa el tren cada dia per anar a treballar a Barcelona. A la Irene Gutiérrez li passa el mateix: "Segons els nous preus, passaré de pagar zero a 92 euros, mentre que en aquest temps el servei no ha millorat en res, al contrari, ha empitjorat: hi ha més incidències per les obres i més problemes", assenyala. Per als usuaris de Reus, per exemple, el bitllet s'enfilarà fins als 112 euros, cinc vegades més que en Rodalies.

Cargando
No hay anuncios

Això és així perquè al desembre —segons va anunciar el ministeri de Transports— l'Estat va decidir establir tant la tarifa plana de 20 euros per a Rodalies (comú a tot l'Estat), com que els abonaments de mitjana distància també deixarien de ser gratuïts per passar a tenir un descompte del 40% del seu preu habitual. En el cas dels Avant, la bonificació es va establir en el 50%. I, en qualsevol dels dos casos, els bitllets queden molt per sobre dels 20 euros de Rodalies.

Així, per exemple, viatjar de forma il·limitada entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders (56 quilòmetres) costarà 20 euros; però fer-ho fins a Altafulla o Torredembarra (68 quilòmetres) costarà 92 euros. I el mateix passa cap al nord: viatjar fins a Maçanet Massanes entrarà dins la tarifa plana, però fins a Caldes de Malavella (10 minuts més en tren) costarà més de 100.

Cargando
No hay anuncios

Un "greuge comparatiu"

"No és just; no és proporcional la diferència perquè som veïns que estem molt a prop", argumenta l'Óscar, que afegeix: "A la pràctica, Altafulla o Torredembarra funcionen com una rodalia llunyana de Barcelona, molta gent va a treballar-hi cada dia i tal com estan els preus de l'habitatge, no tenim més opcions".

Cargando
No hay anuncios

"En algun lloc havien de posar el tall, d'acord, però al final sembla que com més lluny estàs de Barcelona menys català ets", resumeix Anna Gómez, la portaveu del col·lectiu d'usuaris Dignitat a les Vies. "Aquestes diferències fan sentir malament molts usuaris i econòmicament perjudiquen. Hi ha més descompte per a un tren Avant, que és un servei més exclusiu, que per als regionals de mitjana distància, que a Catalunya funcionen com si fossin tots Rodalies", subratlla Gómez.

És la mateixa consideració que fan des de l'associació d'experts Promoció del Transport Públic (PTP). "Ningú ha pensat que el sistema de regionals té una oferta i una demanda molt diferent a Catalunya que a la resta de l'Estat", explica l'enginyer i portaveu de la PTP, Arnau Comajoan. "El ministeri no ha tingut en compte que, aquí, la naturalesa dels regionals és més similar a un Rodalies que a qualsevol altre regional de l'Estat; i això passa perquè hi ha més densitat de població, més oferta i, per tant, més ús", afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Davant d'aquesta situació, la PTP demana a la Generalitat que prevegi la possibilitat d'incloure més nuclis de població dins de la tarifa plana de Rodalies o que estableixi límits determinats pels usos i no per les denominacions tècniques dels serveis. Preguntada per aquest diari, la Generalitat assegura que tenen diverses opcions sobre la taula, però encara no en concreta cap.

Alternatives imaginatives per no pagar

"Jo fa tres anys que visc a Altafulla i, per tant, ara hauré de pressupostar aquests diners per primera vegada", admet l'Òscar. Entre les seves opcions a valorar, hi ha la de viatjar a Barcelona amb algun altre tipus de transport, com el bus. Una altra opció que es plantegen alguns usuaris és fer transbord: comprar un bitllet de tarifa plana, viatjar fins a Sant Vicenç de Calders i un cop allà fer el canvi i pagar el regional però només per dues parades. "Això és el que fèiem quan érem adolescents i no teníem ni un duro, però ara mateix preferiria no fer-ho perquè implica perdre encara més temps del que ja em roba la Renfe cada dia", conclou la Irene.

Cargando
No hay anuncios
Canvis també als bitllets integrats de l'ATM

Aquest any de transició pel que fa al preu de les tarifes també afectarà el preu dels bitllets integrats de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) tot i que, en aquest cas, amb menys impacte per a l'usuari que els canvis a Rodalies i a Renfe en general.

Les rebaixes del 50% a la T-Usual i la T-Jove i als títols per a famílies nombroses o monoparentals es mantindran durant tot l'any 2025, però a partir del juliol els percentatges de descompte que aportaven el govern espanyol i la Generalitat s'intercanvien: l'Estat pagarà el 20% de les rebaixes i la Generalitat, el 30%. Almenys això és el que es va decidir l'hivern passat per mantenir els descomptes fins a finals d'any, tal com havia promès la consellera de Territori, Sílvia Paneque. La decisió, però, encara s'ha de ratificar en el consell de l'ATM previ a l'estiu.