Mobilitat
Mobilitat09/11/2022

Més radars, velocitat variable i més límits de velocitat: les solucions per a l'AP-7

El Servei Català de Trànsit i el ministeri de Transports acorden noves mesures immediates per reduir la sinistralitat i les congestions en aquesta autopista

BarcelonaL'AP-7 tindrà més limitacions de velocitat, més radars i controls, velocitat variable en el tram central, al Vallès, i reorganització de carrils. "Hem de fer canvis, i hem de fer-los ja, per reduir la sinistralitat i també les congestions". Així de contundents han estat el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, i el secretari general d'Infraestructures del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, que aquest dimecres al matí han comparegut per explicar el reguitzell de mesures que han acordat de manera conjunta i per implementar de manera "immediata", durant les pròximes setmanes. L'objectiu és reduir la sinistralitat i les cues que, des que es van suprimir els peatges, s'han generat en aquesta via que travessa Catalunya per l'augment del trànsit de persones i mercaderies.

Les actuacions que es faran a l’AP-7
Llista de les mesures que s’aplicaran en cadascun dels quatre trams
Cargando
No hay anuncios

Les intervencions amb controls de velocitat es faran al llarg de tota l'autopista, però les actuacions principals se centraran, segons Flores i Lamiel, en quatre trams: a la zona de l'Ebre, a Tarragona, al tram central de l'autopista i també a la ronda de Girona. En total, són 83 quilòmetres en els quals la velocitat estarà molt més vigilada que fins ara.

Noves mesures a l'AP-7

Tram Ebre

La proposta del ministeri i el SCT per al tram de l'Ebre és una limitació de velocitat a 100 quilòmetres per hora entre els municipis de Calafat i l'Ampolla. "Canviarem tota la senyalització", ha assegurat Flores, que ha explicat que els canvis començaran "en les pròximes setmanes", tan aviat com es canviï la retolació a la via. A més, el ministeri assegura que ja estan treballant per licitar les obres de construcció d'un tercer carril. "Però no podem esperar a tenir aquest tercer carril fet", ha apuntat Flores: "Les coses han de canviar ja en aquest punt". A més, el SCT ha concretat que la limitació per als vehicles pesants en aquest tram (ara només poden circular per la dreta i a 80 quilòmetres per hora) es mantindran els divendres a la tarda, ja que és una franja horària que es considera "intensa" i amb molta barreja de vehicles diferents.

Tram Tarragona

A Tarragona, les noves mesures suposaran un augment immediat dels controls de velocitat per evitar que els conductors se saltin el límit de 120 km/h i també la instal·lació d'un nou radar de tram entre Altafulla i Constantí. "Mentre aquest nou radar no estigui en marxa el que farem és controlar amb molts més efectius dels Mossos que es compleix aquesta norma", ha puntualitzat Lamiel, que ha explicat que seran "estrictes" sobretot en sentit sud, perquè la carretera en aquest punt fa pendent i afavoreix que els conductors sobrepassin aquest límit.

Tram central del Vallès

Un altre dels canvis importants serà al tram central, al Vallès, concretament entre Mollet i Parets i el Papiol. En aquest punt, el ministeri ha apostat per abaixar la limitació de velocitat dels 120 als 100 quilòmetres per hora com a màxim. A més, el SCT té previst instal·lar-hi la velocitat variable a partir de l'any que ve. Així, primer es canviarà tota la senyalització per reduir la velocitat i, en una segona fase, s'implementarà la variable (sempre amb el límit màxim de 100). Aquests canvis afectaran un total de 19 quilòmetres. "Mentre no tinguem els panells de la velocitat variable farem controls de velocitat amb els Mossos, amb radars mòbils i també amb helicòpters", ha advertit Lamiel.

Tram Girona

Finalment, el tram de la ronda de Girona quedarà afectat per una reordenació de carrils. Ara, en aquest punt –des de l'A-2 fins passat Vilademuls–, l'AP-7 té quatre carrils, i el ministeri i el SCT han decidit que el carril de la dreta es convertirà en un carril especialitzat. "Serà només per facilitar les incorporacions i les sortides de l'autopista", ha detallat Flores. D'aquesta manera, el "carril de la dreta tradicional" serà el segon carril i el de l'extrem se senyalitzarà diferent i es limitarà a 80 per aconseguir que el trànsit flueixi millor. "Creiem que la via té prou capacitat en aquest punt per destinar un carril sencer a facilitar les entrades i sortides i minimitzar els encreuaments", ha conclòs el secretari d'Infraestructures.

Cargando
No hay anuncios

A banda d'aquests canvis immediats, Flores també ha explicat que el ministeri té previst altres actuacions a més llarg termini que inclouen canvis estructurals, com ara la construcció del tercer carril en els punts on encara no n'hi ha, fer nous enllaços o millorar els existents.

Canvis més enllà dels límits de velocitat

Des que es van aixecar els peatges de l'AP-7, el trànsit de vehicles de passatgers ha augmentat un 40% i el trànsit rodat de mercaderies un 30%. Aquesta intensitat també ha fet que es disparin els accidents un 17% (i, de rebot, les cues i les congestions) en un moment en què la sinistralitat a la resta de carreteres catalanes, en canvi, ha baixat un 16%. Aquesta casuística ha portat el Servei Català de Trànsit i el ministeri a prendre mesures que consideren "urgents" en aquesta via ràpida. "Ens ocupa des del minut 1. Des del maig hi som presents per controlar i millorar sinistralitat i mobilitat amb més controls de trànsit des de l'estiu i diverses campanyes que seguirem repetint", ha explicat Lamiel.

Cargando
No hay anuncios

Flores, a més, ha detallat que la voluntat del ministeri és revisar les mesures "cada dos mesos, per exemple" per avaluar si funcionen o no. "El que presentem avui no és una solució tancada, podem modificar-la i millorar-la. Es tracta de corregir si detectem que ens hem equivocat i impulsar noves mesures si considerem que fa falta", ha reconegut. El secretari general d'Infraestructures ha subratllat que aquestes no són les úniques actuacions que estan fent a l'AP-7, però potser sí "les més vistoses". "Aquestes són mesures que no podien esperar més, de baix cost i ràpida implementació", ha insistit, alhora que també ha enumerat altres canvis ja fets, com la instal·lació de bandes rugoses entre carrils i als vorals o l'ampliació carrils d’entrada. "No només restringirem la velocitat", ha resumit.