Mobilitat

La setmana 'horribilis' a Rodalies acaba amb passatgers caminant per la via

El Govern demana disculpes després d'una altra jornada plena d'incidències en el servei

This browser does not support the video element.

BarcelonaHavia de ser una setmana positiva per a Rodalies, però ha acabat sent horribilis. La imatge aquest divendres de centenars de passatgers havent de completar el seu trajecte caminant sobre la via escortats pels Mossos i els Bombers ha estat el funest colofó d'una setmana que havia començat amb la reobertura dilluns del túnel de Berà i la represa del servei entre Tarragona i Barcelona després de cinc mesos d'obres.

Cargando
No hay anuncios

Que la setmana començava a torçar-se aviat ho van poder comprovar en directe la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el director de Rodalies, Antonio Carmona. El tren en què tots dos viatjaven des de Tarragona fins a Barcelona dilluns per simbolitzar la represa del servei va arribar a la capital catalana amb 50 minuts de retard. Dues hores més tard, s'havia de tallar la circulació ferroviària entre Sant Vicenç de Calders i Cunit per manca de tensió a la catenària.

Dimarts al vespre la caiguda d'una roca de grans dimensions sobre un comboi a la R3 –que uneix Barcelona amb Puigcerdà– deixava tres ferits lleus i obligava a tallar la via entre Ribes de Freser i Puigcerdà durant tot el dimecres. Aquell mateix dia, un altre cop a Tarragona, el tram entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders acumulava retards de més de mitja hora a causa d'una incidència tècnica que afectava les línies R13, R14, R15, R16, R17 i RT2.

Cargando
No hay anuncios

Dijous era el sistema d'informació el que saltava pels aires. Durant tot el matí el servei de megafonia i les pantalles que indiquen els trens de la xarxa de Rodalies van estar fora de servei i la companyia va haver de demanar als usuaris que s'informessin a través dels panells frontals i laterals dels trens. A Tarragona continuaven els problemes i s'habilitava un servei per carretera que cobrís el tram entre Sant Vicenç de Calders i Cunit per a divendres al matí.

El plat fort de les incidències, però, ha arribat aquest divendres. Fins a set línies han circulat al matí amb retards o talls per diverses avaries simultànies a la xarxa ferroviària que gestiona l'empresa estatal d'infraestructures Adif. La incidència més greu ha estat a la R2 Sud, en el tram entre Gavà i Bellvitge-Gornal. Una baixada de tensió a la subestació de Bellvitge ha provocat que el tren no pogués circular i s'hagués de quedar parat durant més d'una hora.

Cargando
No hay anuncios
Cargando
No hay anuncios

El bloqueig ha provocat escenes d'angoixa dins del tren, on segons han explicat alguns usuaris hi havia persones que asseguraven que els faltava l'aire. Això ha fet que els mateixos passatgers obrissin les portes i comencessin a caminar per la via, on davant del risc que això comporta han estat finalment escortats pels Mossos i els Bombers fins a arribar a Bellvitge.

Illa demana disculpes

El caos d'aquest divendres i la concatenació d'incidències durant tota la setmana han fet que el president de la Generalitat, Salvador Illa, hagués de demanar "excuses" des de Perpinyà a tots els ciutadans afectats. "No és acceptable", ha admès, i ha promès "tots els esforços i recursos del Govern" per poder "reconduir, revertir i resoldre la situació" a Rodalies. També el director del servei, Antonio Carmona, ha demanat "disculpes".

Cargando
No hay anuncios

Abans, Paneque havia reconegut en declaracions a Catalunya Ràdio que "calen solucions amb urgència i celeritat per retornar la normalitat al servei al més aviat possible". La consellera ha tornat a atribuir tots els problemes d'aquesta setmana a la falta d'inversió endèmica que arrossega la xarxa de Rodalies a Catalunya. "Jo m'he trobat la casa com me l'he trobat, i així ho explico", s'ha justificat la consellera, que, tanmateix, ha destacat la "bona predisposició i molt bona voluntat" de Renfe i Adif per millorar les diferents problemàtiques vigents.

Sobre els problemes a Tarragona després de la reobertura del túnel de Roda de Berà, Paneque –que ha demanat comparèixer al Parlament per parlar d'aquest assumpte– ha explicat que dels tres problemes tècnics que es van detectar "dos ja s'han solucionat". El tercer, que és el que encara està pendent de resoldre, és una fallada de les comunicacions entre els maquinistes i els centres de control". "Quan això passa les comunicacions s'han de fer per telèfon mòbil, i això endarrereix l'operativa", ha detallat la consellera.

Cargando
No hay anuncios

La crisi de Rodalies ha portat també l'oposició a moure peça. Junts ha demanat una compareixença "extraordinària" d'Illa al Parlament perquè doni explicacions. Al Congrés, els de Carles Puigdemont han sol·licitat, igual que ERC, la compareixença del ministre del ram, Óscar Puente. Mentrestant, l'Assemblea ha convocat també una concentració de protesta per al dia 5 d'abril per reclamar "uns trens dignes".

Una vaga a l'horitzó

Per si l'escenari no fos prou complex, dilluns els maquinistes van anunciar una vaga de set dies al març i a l'abril davant dels incompliments, diuen, dels acords signats sobre el traspàs de Rodalies i Renfe Mercaderies. La vaga està convocada per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com l'1 i el 3 d'abril. "Farem tot el possible per evitar-la", ha dit Paneque, que ha subratllat diverses vegades que "tots els drets laborals quedaran garantits per a tots els treballadors i treballadores". "Farem les reunions que calgui per mostrar un compromís ferm. Entenem la inquietud que els pot generar el traspàs i la creació de la nova empresa mixta, però els seus drets quedaran garantits", ha remarcat la consellera.

Cargando
No hay anuncios