Infraestructures

El soterrament de la Gran Via s'endarrereix fins al 2027

El president Salvador Illa i l'alcalde de l'Hospitalet, David Quirós, signen l'acord de finançament per executar les obres

BarcelonaEl juny passat es va desbloquejar el projecte i aquest dijous s'ha signat el conveni de finançament, però el soterrament de la Gran Via de l'Hospitalet de Llobregat entre la Rambla Marina i el riu Llobregat no començarà fins a principis del 2027. Això implica un nou retard d'uns mesos respecte a la data que s'havia dit inicialment. El juny es va anunciar que les obres començarien la segona meitat del 2026. El nou calendari l'ha confirmat el president de la Generalitat, Salvador Illa, durant l'acte de signatura del conveni de finançament. "Hem de ser prudents quan parlem de calendaris", ha admès just abans d'explicar que "el soterrament hauria de començar físicament l'any 2027 i hauria d'acabar el 2031".

A l'acte, Illa i l'alcalde de l'Hospitalet, David Quirós, han rubricat l'acord mitjançant el qual s'aconseguiran els diners per a l'obra. Tal com es va pactar el mes de juny passat, la Generalitat es compromet a avançar els gairebé 40 milions que li corresponen a l’Ajuntament de l'Hospitalet per abordar les obres —que se sumen als seus 28,4 milions— i que el consistori podrà retornar més endavant en forma de parcel·les resultants del soterrament. La resta, del total de 130 milions que costa l'obra, els aportaran els propietaris privats afectats per la remodelació, integrats en el Consorci per a la Reforma de la Gran Via de l'Hospitalet.

Cargando
No hay anuncios

L'alcalde de l'Hospitalet ha agraït el "compromís" del Govern amb els veïns i ha recordat que l'acord per garantir els diners és "un punt d'inflexió" perquè "permet tenir una forma jurídica i un calendari per executar una obra que fa dècades que la ciutat espera". "La Gran Via fa massa temps que és una frontera, i el soterrament és una oportunitat única per recosir els barris i definir el cor metropolità del sud de Barcelona", ha insistit Quirós. Per la seva banda, Illa ha destacat que, quan les obres del soterrament acabin, es completarà el que ha anomenat com "el pentàgon metropolità de la prosperitat", format per l’aeroport i el port de Barcelona, la Zona Franca, la Fira de Barcelona i, finalment, el BioClúster d’Innovació i Salut.

L'objectiu del soterrament és aconseguir més sòl per desenvolupar l'anomenat Pla Director Urbanístic Biopol Gran Via, un projecte "estratègic" per a Catalunya, segons les administracions, que vol unir banda i banda d'aquesta artèria de trànsit per convertir la zona en un dels pols econòmics, de recerca i d'innovació més importants del sud d’Europa. Així, tapar aquesta via permetrà als veïns connectar "a peu pla" centres sanitaris tan importants com l’Hospital Universitari de Bellvitge, l'Institut Català d'Oncologia - Hospital Duran i Reynals, l’Idibell i la Universitat de Barcelona, i concentrar en pocs metres tot un ecosistema d'empreses i centres de recerca i formació.

Cargando
No hay anuncios

El Govern calcula que, un cop en marxa, el bioclúster unit al port, l'aeroport, la Zona Franca i la Fira, permetrà crear fins a 50.000 llocs de treball i una facturació de més de 7.000 milions.