Mor Rafael Marquina, l'inventor del setrill antigoteig
Barcelona.L'arquitecte i dissenyador Rafael Marquina, autor del primer setrill que no goteja, va morir dimarts a Barcelona als 92 anys. L'inventor, considerat un dels pioners del disseny industrial a Catalunya, va entrar a formar part del patronat del FAD l'any 1959, juntament amb dos altres grans dissenyadors catalans, Miquel Milà i Andreu Ricard. El 1961, any en què va crear el setrill antigoteig, va ser reconegut amb el premi Delta d'Or que concedeix la mateixa institució. Arquitecte de formació, Marquina va ser l'encarregat de la remodelació de la Joieria Roca, de Josep Lluís Sert, i de l'interiorisme del Banc de Bilbao de la Via Laietana.
La seva trajectòria, però, havia començat el 1951 com a dissenyador de mobles. Cinc anys més tard va col·laborar amb l'arquitecte Moragas Gallissà en l'execució d'una casa unifamiliar a Sant Just Desvern i el 1975 va realitzar l'interiorisme de la Dirección General de Educación Física y Deportes de Madrid.
L'afany de demostrar que en aquella època hi havia dissenyadors amb idees el va portar a crear el setrill de vidre, i a fer-ne una altra versió el 1989. El setrill Marquina ha deixat, en els seus 52 anys d'història, vendes milionàries i milers de còpies de diferents mides i materials, després que en caduqués la patent. La clau de l'èxit és l'enginyós broc corb que evita el degoteig de l'oli, idea inspirada en la mare del dissenyador, que el renyava de petit quan vessava gotes d'oli a les estovalles blanques.
El disseny depurat, elegant i, sobretot, efectiu del setrill ha estat l'element que ha fet que molts fabricants xinesos l'imitin i que productors italians de prestigi l'incorporin als seus catàlegs. De versions oficials se n'han fet un centenar, però les còpies superen de molt aquesta xifra.