Transport

Caos ferroviari: tres avaries i 400 evacuats a Sants

Paneque convoca una reunió "urgent" aquest diumenge amb el ministeri i Adif per "buscar solucions"

BarcelonaLa setmana horribilis d'Adif i Renfe encara no ha acabat. Després de cinc dies consecutius de caos en el transport ferroviari, aquest dissabte dues noves avaries han tornat a col·lapsar la xarxa, en aquest cas la d'alta velocitat. A primera hora del matí, un altre problema en una catenària, ara de l'estació de Sants, ha obligat a aturar un tren ràpid de la companyia Ouigo al mig del túnel de sortida de Sants. De retruc, la incidència ha paralitzat tota la circulació de trens d'alta velocitat i això ha afectat també els usuaris dels AVE de Renfe i els de la companyia italiana Iryo.

Els fets han passat a primera hora del matí, a l'inici del servei. A l'interior del comboi directament afectat hi viatjaven 403 passatgers que es dirigien cap a Madrid i que, després d'una hora i mitja tancats dins el tren, finalment han estat evacuats. Només amb les llums d'emergència, els passatgers han hagut de caminar 50 metres per les vies i han pogut ser evacuats per una sortida d'emergència a l'altura del Mercat de Sants.

Cargando
No hay anuncios

Per garantir la seguretat de les persones evacuades a peu, Adif ha tallat la tensió a totes les vies. A les 8.45 h els tècnics ja havien restablert part de la tensió a la catenària, fet que ha permès reobrir parcialment les vies i reprendre la circulació, tot i que molt lentament. Poc després, a les 9.15 h, la incidència ja ha quedat del tot resolta i els combois han tornat a circular amb normalitat, això sí, amb retards acumulats de més d'una hora de mitjana.

Cargando
No hay anuncios

Les andanes i l'estació "s'han convertit en un caos", segons han relatat alguns testimonis presencials a l'ARA. "Les informacions que s'emeten per megafonia amb prou feines se sentien", relata un testimoni. "Deien que hi havia un problema a les vies i que se suspenien els trens d'alta velocitat, però al mateix temps n'estaven embarcant alguns", afegeix. Paral·lelament, el vestíbul de l'estació s'ha començat a omplir de viatgers que no podien accedir als seus trens. La gran quantitat de persones que s'hi han concentrat ha obligat a reforçar la seguretat dels accessos amb quatre mossos antiavalots que s'han situat al costat dels controls d'accés a les vies d'alta velocitat.

Per part de Renfe, les afectacions han impedit que sortissin de l'estació un AVE a Granada i un Euromed amb destinació Figueres (els trens de les 6.30 i les 6.50 h). Els viatgers han estat reubicats en altres circulacions.

Cargando
No hay anuncios

La imatge dels passatgers sortint a peu pel túnel de Sants i caminant per les vies per tornar a l'estació recorda molt la d'aquest mateix divendres quan una baixada de tensió va deixar sense alimentació elèctrica un tren de Rodalies a Bellvitge. Aleshores els passatgers que hi viatjaven també van haver de fer el tram que els faltava fins a l'estació a peu, escortats pels Bombers i els Mossos d'Esquadra. Una operació perillosa pel risc d'electrocució que suposa i que Renfe ja va advertir que mai s'havia de realitzar sense la presència de les forces de seguretat a la zona.

Cargando
No hay anuncios

Un cop solucionada l'avaria del matí, a primera hora de la tarda la xarxa ha sorprès amb una altra incidència que ha tornat a tallar de nou la circulació dels trens d'alta velocitat, aquesta vegada entre Sants i la bifurcació de Mollet del Vallès, en direcció cap a Girona. El problema, segons ha explicat Protecció Civil, ha estat la fallada en una vagoneta de reparació. Aquesta nova incidència ha afectat dos trens més, que també han quedat aturats. I, per acabar el dissabte desastrós, a la tarda una tercera incidència, aquest cop a la infraestructura de Rodalies de Catalunya, ha provocat retards de 25 minuts de mitjana a totes les línies que passen per la ciutat de Barcelona, concretament l'R1, l'R2, l'R3 i l'R4.

El Govern demana una reunió d'urgència

La consellera de Territori de la Generalitat, Sílvia Paneque, ha sortit al pas d'aquest nou problema a la xarxa ferroviària i ha demanat una reunió "urgent" per demà mateix, diumenge, amb el ministeri de Transports i Adif per "buscar solucions immediates", a totes les incidències que s'han succeït a la xarxa catalana els últims dies. Paneque ha lamentat les afectacions als passatgers i s'ha mostrat confiada que les inversions acordades “permetin caminar cap a un sistema fiable i amb les infraestructures adequades”.

Cargando
No hay anuncios

“Necessitem respostes i millores evidents a partir de dilluns”, ha dit la consellera des de Palamós, durant la inauguració d'una nova estació d'autobusos. Paneque també ha disparat contra els anteriors governs catalans i ha recordat que la Generalitat "té responsabilitats sobre el servei des del 2010".

Des de l'oposició, Junts ha denunciat el "caos permanent" a la xarxa ferroviària i l'ha atribuït a la "desinversió premeditada" de l'Estat. "El president Salvador Illa ¿seguirà defensant el PSOE o començarà a defensar els catalans?", ha demanat el president del grup parlamentari, Albert Batet. Des d'ERC, Oriol Junqueras ha subratllat que el traspàs de Rodalies és "una prioritat de país" perquè és l'única via per fer millorar el servei: "Catalunya no pot esperar més per un servei digne", ha dit. Al seu torn, els comuns han reclamat que el Parlament celebri un ple específic sobre Rodalies i que el president Illa, comparegui per donar "explicacions i solucions" a la ciutadania mentre que el PP ha considerat que qui ha de comparèixer és el ministre Puente.

Cargando
No hay anuncios

Cronologia d'una setmana d'incidències diàries

Les dues grans avaries de divendres i dissabte —i les evacuacions a peu per les vies— han estat el funest colofó a una setmana molt complicada per a la mobilitat ferroviària. Després que el cap de setmana passat les protestes sindicals obliguessin a suprimir un centenar de trens de Rodalies en ple Carnaval, dilluns la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el director de Rodalies, Antonio Carmona, van poder comprovar en primera persona que la setmana no pintava gaire millor: el tren en què tots dos viatjaven des de Tarragona fins a Barcelona i que simbolitzava la represa del servei —després de cinc mesos de talls per les obres— va arribar a la capital catalana amb 50 minuts de retard. Dues hores més tard, s'havia de tallar la circulació ferroviària entre Sant Vicenç de Calders i Cunit per manca de tensió a la catenària.

Cargando
No hay anuncios

Dimarts al vespre, la caiguda d'una roca de grans dimensions sobre un comboi a la R3 –que uneix Barcelona amb Puigcerdà– deixava tres ferits lleus i obligava a tallar la via entre Ribes de Freser i Puigcerdà durant tot el dimecres. Aquell mateix dia, un altre cop a Tarragona, el tram entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders acumulava retards de més de mitja hora en sis línies de Rodalies.

Dijous era el sistema d'informació el que saltava pels aires. Durant tot el matí el servei de megafonia i les pantalles van estar fora de servei a tot Catalunya. A Tarragona continuaven els problemes i s'habilitava un servei per carretera que cobrís el tram entre Sant Vicenç de Calders i Cunit per a l'endemà.

Cargando
No hay anuncios

Divendres l'avaria de Bellvitge i aquest dissabte les dues a l'alta velocitat tanquen aquesta cronologia fatídica.