El soroll dels camions complica un projecte social exemplar

Veïns de Sant Andreu protesten contra una cooperativa amb més de 1.000 treballadors

3 min
El calaix per reduir el soroll amb els camions a dins

BarcelonaEls camions entren cada dia per descarregar material o per endur-se els ambientadors, els col·leccionables o les pintures infantils que els treballadors de la cooperativa TEB elaboren amb les seves mans. Un cop carregats, els grans tràilers surten del moll i transporten els productes a altres cooperatives o botigues convencionals, i alguns fins i tot travessen fronteres per arribar fins a Alemanya, on la cooperativa té bons clients. Els camions no paren. Els productes de TEB tenen sortida perquè estan ben valorats tant per la seva qualitat com pel seu compromís social –650 dels més de 1.000 treballadors de la cooperativa tenen alguna discapacitat intel·lectual–. Però tota aquesta activitat, reconeguda fins i tot amb la Creu de Sant Jordi, posa frenètics els veïns més propers, que cada dia han de patir el pas dels camions. "Ens passen els tràilers a tocar de l'edifici", lamenta Jordi Berlanga, un dels veïns més afectats per l'alta producció de TEB perquè viu a la planta baixa del davant.

TEB va obrir les portes l'any 2006, poc després de la construcció dels dos edificis de veïns, al carrer Fernando Pessoa, a tocar de les vies del tren. La convivència ha estat difícil des del primer moment, però no va ser fins al 2020, segons l'Ajuntament, que van començar a arribar les primeres queixes, que en les darreres setmanes han pujat de to. Els veïns han omplert els dos blocs afectats amb pancartes demanant que marxi la cooperativa i s'han posat en mans d'un advocat. Es plantegen denunciar els fets a la justícia. "Només volem viure tranquils", diu Berlanga.

En els darrers mesos, TEB ha aplicat diferents mesures amb una inversió que s'acosta al mig milió d'euros. Ha construït un túnel acústic que redueix el soroll que provoquen els camions mentre carreguen i descarreguen i també ha modificat l'entrada dels vehicles: en lloc de fer-se pel carreró que limita amb els dos blocs de la discòrdia, ara es fa des d'un dels accessos a la ronda Litoral. També han canviat de lloc els endolls que feien servir per carregar les bateries de les furgonetes elèctriques, per allunyar-les de la façana on viuen els veïns. Finalment, s'han compromès a deixar entrar cada dia un màxim de sis tràilers i sempre a partir de les 8 h. "Estem fent tot el possible per adaptar-nos al que diuen els veïns, perquè entenem que vulguin un entorn millor", diu Pepa Muñoz, directora de comunicació de la cooperativa. De fet, per reduir el pas dels camions ja han derivat part de la producció a la nau que tenen a Castellar del Vallès. "Ara és més difícil que contractem persones de Barcelona", lamenta Muñoz.

Dimecres al vespre hi va haver una reunió a tres bandes entre l'Ajuntament (que és el propietari dels terrenys on hi ha TEB), la cooperativa i els veïns. Tant l'Ajuntament com la cooperativa consideren que la reunió va anar bé i que s'està avançant, però els veïns no es conformen amb els canvis: "Abans passaven a deu metres i ara passen a quinze", diu Berlanga. "Aquesta inversió l'haurien d'haver fet el primer dia", afegeix. Les parts s'han instat a trobar-se de nou d'aquí dos mesos per comprovar les dades dels sonòmetres que s'han instal·lat. A la darrera trobada es va posar també sobre la taula la possibilitat que TEB s'acabi traslladant a una altra ubicació, que ja s'està buscant. Seria la millor notícia per als veïns, i des de la cooperativa, que té la concessió dels actuals terrenys fins al 2054, no ho veuen malament, però posen una condició: "No podem posar en risc el lloc de treball de la nostra gent. Si no treballen aquí, no treballaran enlloc. Aquesta és la realitat", avisa Muñoz.

stats