El dron revolucionari per fer front a la propera apagada general

Els Mossos presenten al Mobile una nova sala de comandament per poder fer front a les noves emergències

La parada dels Mossos al Mobile World Congress.
Act. fa 25 min
2 min

BarcelonaUna apagada general –que el 2025 vam veure que era possible–, unes inundacions cada vegada més freqüents en què cauen les telecomunicacions o d'un rescat a alta muntanya amb neu fins als genolls i sense cobertura. Són algunes situacions que han d'afrontar els Mossos d'Esquadra i que sovint comporten un repte per a les seves telecomunicacions, un element clau per fer front a qualsevol emergència. Ara, la policia catalana està provant un dron que pot revolucionar aquesta tipologia de dispositius.

Els Mossos l'han presentat a l'edició d'enguany del Mobile World Congress i és un dron que va incorporat al cotxe patrulla. Quan és necessari, s'alça connectat amb un cable i pot volar a 60 metres. I ho pot fer de forma permanent, sense bateria que s'esgoti. "El cable l'alimenta permanentment", explica l'inspector Tomàs Copete, cap de la Divisió de Sistemes i Telecomunicacions de la Comissaria General de Tecnologies de la Informació i Comunicació dels Mossos. Un cop a l'aire, aquest dron es converteix en una antena que crea una bombolla de comunicacions 5G. És a dir, dona cobertura a 500 metres quadrats. "Irradia cap a terra de forma indefinida, i pot facilitar molt les comunicacions enmig d'una emergència", afegeix Copete.

La cosa no acaba aquí, ja que és un dron que també porta una càmera tèrmica per poder detectar supervivents, de dia i de nit. "És molt versàtil", destaca l'inspector. Ara, els Mossos estan en un moment de test. L'estan provant per veure si funcionen totes les seves funcionalitats abans d'incorporar-lo en les tasques operatives.

La nova sala

En un operatiu dels Mossos cada vegada hi ha més informació. Els drons s'enlairen per donar una perspectiva aèria, els agents porten una càmera unipersonal per veure tot el que veuen, sense tenir en compte les càmeres de trànsit, les de negocis i totes les gravacions que es van publicant a les xarxes socials durant una manifestació, uns aldarulls o un acte de màxima seguretat. Per això, explica l'inspector, és molt important poder "aglutinar" tota aquesta informació des del centre de comandament. Es tracta d'una sala on hi ha els comandaments de la policia i que guia i ordena quins passos s'han de continuar durant un operatiu.

La parada dels Mossos al Mobile World Congress.

En el marc del Mobile, els Mossos també han presentat una nova sala de comandament, un hub de la informació, per poder "digerir" totes aquestes imatges de forma "fàcil i ràpida per poder prendre les decisions adequades". La nova sala inclou tres pantalles envoltants, que donen a l'operador de la informació una visió de 180 graus. D'aquesta manera, els Mossos creuen que podran treballar millor en les emergències i prendre decisions operatives amb més informació.

stats