Treball inicia un expedient sancionador a Pans & Company per no voler atendre dos nois marroquins a Girona
L'empresa nega que hagi discriminat els joves pel seu origen o raça però obrirà una investigació
GironaNou possible cas de racisme a Girona. Segons ha denunciat l'Espai Antiracista de Salt i Girona, aquest dilluns a les set de la tarda la dependenta del bar Pans & Company de l'estació de Girona no va voler atendre uns nois perquè eren d'origen marroquí. "El meu cap m'ha dit que hi ha una sèrie de persones que no podeu entrar", afirma al vídeo que han publicat a les xarxes. Després de la denúncia de l'entitat, aquest matí el conseller d'Afers Socials i Treball, Chakir el Homrani, ha informat que s'ha obert un expedient sancionador contra l'empresa perquè és un cas de discriminació racial: "És intolerable. De no atendre un client pel seu origen se’n diu racisme", ha piulat. Per contra, l'empresa ha negat en un comunicat que es discriminessin els joves per la seva "procedència o raça", però ha informat que obrirà una investigació interna per determinar si s'ha produït "alguna conducta que no es correspongui" amb la seva política, que prohibeix qualsevol mena de discriminació.
Un dels membres de l'Espai Antiracista, Mostafà Shaimi, ha indicat que els fets van passar ahir a la tarda i que ell mateix va anar a parlar després amb la dependenta del bar i els joves implicats. Tal com es veu al vídeo, ella explica que el seu cap li ha donat les ordres de no atendre'ls, i els nois li responen que és la primera vegada que van a aquest local de Pans & Company. Shaimi va trucar als Mossos d'Esquadra i al 112 quan van passar els fets, però, segons ha assegurat, no li van fer cas: "Els Mossos em van dir que no podien venir a aixecar una acta perquè tenien altres prioritats i no hi ha patrulles per això. I em van dir que anés a Consum".
Shaimi es va oferir a esperar-los l'estona que necessitessin i els va deixar el seu telèfon, però, segons afirma, encara ningú s'ha posat en contacte amb ell. "Si la resposta de la policia és que truquem a l'oficina de Consum estem desviant el focus i l'estem tractant com si fos un tema menor. És un tema molt greu de racisme pur i dur", ha denunciat. El membre de l'entitat i els nois afectats van demanar el full de reclamacions i, malgrat que al principi la dependenta es va negar a entregar-lo, finalment van poder presentar una denúncia.
A través d'un comunicat, Pans & Company ha negat les acusacions i ha subratllat que l'empresa "es basa en la igualtat i el respecte" i que "mai tolerarà una actitud discriminatòria i racista cap a ningú". A més, ha apuntat que "últimament s'han produït alguns incidents en aquest establiment per part de persones que han manifestat comportaments poc apropiats i algunes actituds despectives cap als treballadors i clients del local".
Des del departament de Treball han afegit que, un cop obert l'expedient sancionador, avaluaran quina és la via que més s'adequa a la legalitat: l'administrativa o la penal de delicte d'odi. La primera que impulsarà el Govern és l'administrativa, ja que "la reserva del dret d’admissió no pot ser mai per motius de discriminació", segons informen des de la conselleria. Així mateix, analitzaran si s'ha comès un delicte d'odi i si els fets s’escauen al que s’estableix al 510 del Codi Penal. Si és així, Treball ho denunciarà a la Fiscalia per possible delicte d'odi i es personarà com a acusació popular si queden acreditats els fets.
Des de l'Ajuntament de Girona també s'està fent seguiment del cas per intentar esclarir els fets i aquest matí s'han posat en contacte amb l'empresa. D'altra banda, Adif, que és la propietària de l'estació i cedeix l'espai a Pans & Company, ha assenyalat que "no és un tema" de la seva "competència" perquè ha passat dins del bar.