Societat 17/10/2015

La xarxa de bus frena per accelerar

El nou Ajuntament ha endarrerit l’entrada en funcionament de tres noves línies finsal gener però preveu posar fi al model esglaonat de desplegament de CiU

M.o.
3 min
la xarxa de bus

Aturar-se per agafar aire abans de posar el peu a l’accelerador. L’equip de govern de Barcelona té clar que vol desplegar la xarxa de bus que va començar a implementar l’equip de Xavier Trias (CiU) però ho vol fer molt més ràpid del que havien previst els seus predecessors perquè ja pugui funcionar com una autèntica xarxa. Per començar, però, han endarrerit la previsió inicial, ja que aquesta tardor havien d’entrar en funcionament tres noves línies i Barcelona en Comú ha optat per posposar aquesta nova entrega de línies fins al gener i ha engegat un procés participatiu, que es qualifica d’“ineludible”, perquè els veïns estiguin informats dels canvis i puguin participar en la concreció dels traçats.

El motiu de l’endarreriment, segons la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, és la coincidència de tres factors: el canvi de color a l’Ajuntament, la paràlisi que sempre suposa el mes d’agost i les eleccions del 27-S. Tot i això, reitera que el seu equip té “el compromís ferm” de completar les 28 línies previstes en aquesta xarxa. I de fer-ho tan ràpid com sigui possible. Aquests 28 traçats horitzontals, verticals i diagonals que s’entrecreuaran donen cos a l’anomenada xarxa ortogonal que persegueixen el doble objectiu de fer guanyar velocitat a l’autobús i clarificar l’actual embolic de línies, que té una sobrerepresentació de la part cèntrica de la ciutat.

Un cop es despleguin les tres noves línies previstes per a principi d’any -dues de verticals i una d’horitzontal-, la ciutat tindrà en funcionament 16 traçats d’aquesta xarxa que es va començar a desplegar l’octubre del 2012, amb les primeres cinc línies, i que des de llavors ha crescut dues vegades més amb paquets de noves línies.

Adéu al desplegament per fases

“Volem deixar de sumar línies de mica en mica perquè això a la pràctica suposa tenir dues xarxes de bus sobreposades i no fer el pas cap al nou dibuix; i el que cal és aplicar el canvi perquè el bus funcioni d’una vegada com una xarxa, que té una lògica per si mateixa”, apunta Vidal. I per això el pròxim procés participatiu, un cop passada l’entrada en funcionament de les tres noves línies, serà conjunt per a les dotze línies que faltarà posar en servei, i serà el 2016. El govern remarca que es farà l’any que ve si és possible per pressupost i logística posar en funcionament totes aquestes línies. En qualsevol cas, si només és possible habilitar-ne unes quantes, no s’optarà per posar-les en marxa engrups de tres o quatre.

L’objectiu, diu Vidal, és accelerar al màxim aquest desplegament, perquè només quan tota la teranyina estigui posada en servei s’aconseguirà l’ús que ha motivat el gran canvi en els autobusos. Per això remarca que el més important és “fer bé” els processos participatius per donar tota la informació als usuaris i fomentar el “canvi de mentalitat” que ha de facilitar l’èxit de la nova xarxa de bus.

De moment les tres pròximes línies que entraran en servei són l’H4, que unirà la Zona Universitària i el Bon Pastor -comporta l’eliminació de les actuals línies 22 i 73 i canvis a les línies 33, 60 i 75-; la V11, que connecta l’Estació Marítima i la Bonanova -eliminarà l’actual línia 14 i modificarà la 20- i la V13, que va del Pla de Palau a l’avinguda Tibidabo -i elimina les línies 58 i 64.

La previsió és que aquestes tres noves línies assoleixin els 40.000 passatgers els dies feiners i la xarxa arribi a les 260.000 validacions diàries. El gran repte de la xarxa continua sent incrementar la velocitat comercial i poder funcionar realment com un metro en superfície, que és el seu leitmotiv. De moment, aquesta velocitat comercial encara no arriba als 13 quilòmetres per hora.

En canvi, el que sí que ja ha aconseguit el desplegament de la nova xarxa és millorar la freqüència de pas -és d’entre cinc i vuit minuts els dies feiners- i canviar la percepció que els usuaris tenen de l’autobús, que últimament surt molt ben valorat a les enquestes de satisfacció -una nota mitjana de 7,7 sobre 10- i que ha viscut un repunt del nombre de viatgers, que coincidint amb la crisi econòmica havia decaigut.

Les últimes dades, del mes de setembre, mostren que la xarxa de busos guanya un 4% de passatgers i registra 575.000 validacions més que en el mateix període de l’any passat. Però l’any havia començat amb tres mesos de baixada de passatge per un desajustament entre oferta i demanda a les línies convencionals, que es dóna per solucionat. Les línies amb més demanda són tres de les de nova implantació: H12, H6 i H8.

stats