Turisme d'interior

L’enogastronomia com a eix cabdal de l’estratègia turística a Catalunya

Producte local de qualitat agrupat en DOP, IGP i també DO pel que fa a vins i caves; una potent cultura culinària; una restauració que és la que més estrelles Michelin aplega de tot l’estat espanyol, i la capacitat innegable de contribuir als quatre objectius que busca la indústria: desestacionalització, diversificació, distribució arreu del territori i augment de la demanda. Aquest és el potencial del turisme enogastronòmic, un segment que a casa nostra fa una despesa mitjana 3,5 cops superior a la resta

E.E.
3 min
L’enogastronomia com a eix cabdal de l’estratègia turística a Catalunya

El juny passat el departament d’Empresa i Treball presentava l’Estratègia de Turisme Enogastronòmic a Catalunya 2022-2027, un pla que persegueix que el país esdevingui una referència imprescindible del turisme enogastronòmic a Europa. A l’hora d’assolir la fita, apunten des de la direcció general de Turisme del departament, “Catalunya disposa d’una gran varietat de producte de qualitat amb 12 denominacions d’origen protegides (DOP) i 10 indicacions geogràfiques protegides (IGP), al marge d’una potent cultura culinària associada a la dieta mediterrània, considerada Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco”. La dualitat entre tradició i innovació, impulsada per cuiners de renom que han posicionat la cuina catalana en l’àmbit de l’excel·lència, també ha fet que siguem el territori de l’estat espanyol amb més estrelles Michelin: segons dades del 2022, 50 restaurants sumen 65 estrelles.

Durant tot l’any

L’enogastronòmic és, al seu torn, el tipus de turisme que més contribueix, tanmateix, a la desestacionalització del turisme. A l’hora d’explicar com ho fa especialment durant els mesos de fred, des de la direcció general de Turisme apunten que el mateix cicle de la vinya ja porta que es puguin fer activitats durant l’any. “Tot i que primavera i tardor són estacions que fomenten la pràctica de l’enoturisme, la resta de l’any segueix havent-hi molta oferta per al visitant. I pel que fa a la cuina, hi ha jornades enogastronòmiques al llarg de tot l’any, de manera que cada mes es destaquen productes típics del nostre territori i s’ofereixen a través de menús per poder degustar-ne”, afirmen.

Al seu torn, l’especialització de l’oferta enogastronòmica permet cada cop més oferir propostes per a diferents tipus de públic que visiten Catalunya per diverses motivacions. Així, apunten des de Turisme, “trobem activitats enoturístiques per a turistes curiosos, que veuen els cellers com un atractiu més de la destinació; per a interessats en el món del vi; coneixedors del producte que en volen saber més, o per a wine lovers o consumidors habituals”. I el mateix passa en l’àmbit gastronòmic, assenyalen, “on hi ha visitants que només volen tastar producte, d’altres que volen millorar el seu coneixement i pràctica culinària, i d’altres que només volen gaudir d’experiències gastronòmiques als millors restaurants”.

Experiències enoturístiques memorables

Catalunya ofereix, tanmateix, una oferta d’enoturisme atractiva i competitiva, en la qual en els últims anys s’han creat nou rutes del vi, així com noves empreses d’activitats i agències de viatges vinculades. Dels 765 cellers que hi ha a Catalunya, uns 275 (36%) ofereixen més de 800 propostes d’enoturisme cada vegada més singulars. “Cellers de referència internacional que conviuen amb petits cellers familiars que aposten pel turisme del vi”, prossegueixen des de la direcció general de Turisme. La rica història vinculada al món del vi de la qual disposem al nostre país, vinculada també a un ric patrimoni que ajuda a entendre-la, fa possible “un relat global que valora la història i el patrimoni vitivinícola de Catalunya, i diferencia la destinació respecte a altres territoris enoturístics”.

L’enoturisme en particular ja fa temps que al nostre país funciona molt bé, tant entre el turista local com entre l’internacional. A parer de la directora del màster en innovació de la gestió turística del patrimoni gastronòmic de CETT-UB, Emma Pla, el fet de disposar d’un producte ben posicionat localment i internacionalment que transmet autenticitat i els valors identitaris del territori “és clau per poder oferir una proposta turística diferenciada de la competència i que faciliti experiències turístiques memorables”. En aquest sentit, afegeix, “els nostres vins i caves, així com tot el nostre patrimoni gastronòmic, són un element clau per a l’èxit del desenvolupament de l’estratègia turística enogastronòmica a Catalunya”. Al preguntar-li, amb tot, de quins elements o sectors cal que es valgui aquest enoturisme per oferir una experiència 360° al turista, Pla apunta: “Qualsevol empresa o servei que faciliti que els nostres visitants puguin conèixer, degustar o comprar els nostres productes ajuda a l’estructuració d’un producte turístic capaç de donar resposta a les motivacions dels diferents visitants, però en l’àmbit del turisme enogastronòmic cal destacar el paper clau dels cellers i productors”. I és que, conclou, “tot i que sempre es pot millorar, a Catalunya es disposa d’una proposta variada i de qualitat que facilita l’accés tant a un públic familiar com expert, així com a un turisme que busca experiències premium ”.

stats