Societat 30/11/2015

Arrenca la campanya 'Menys fum i menys soroll. Nous aires per a Barcelona'

L'Ajuntament de Barcelona vol sensibilitzar els ciutadans sobre la contaminació ambiental

Ara
3 min
foto

BarcelonaBarcelona és una de les ciutats amb més densitat de trànsit de vehicles, i tots els estudis mostren que el sector de la mobilitat és el principal causant dels problemes de qualitat de l’aire així com de l’excés de soroll a la ciutat.

Per aquest motiu, un dels objectius del govern municipal és la sensibilització i creació d’una consciència ciutadana que tingui en compte que els efectes sobre la qualitat de l’aire i la contaminació acústica és cosa de tots. En aquest sentit, la corresponsabilitat de la ciutadania és un element clau en la lluita contra la contaminació ambiental.

Amb la recentment creada Taula Contra la Contaminació de l’Aire, l’Ajuntament de Barcelona vol aplicar mesures correctores per millorar la qualitat de l’aire i complir els límits de contaminació que marca la Unió Europea.

En aquest sentit, la campanya 'Menys fums i menys soroll. Nous aires per a Barcelona' vol que la ciutadania prengui consciència de la incidència que l’ús dels vehicles en els seus desplaçaments diaris té sobre la contaminació a la ciutat, tant a nivell dels fums que desprenen com del soroll que produeixen.

Alhora, s’aprofitarà per fer pedagogia que els vehicles dièsel amb funcionament anòmal emeten més gasos contaminants dels que estan permesos; reduir el nombre de motocicletes i ciclomotors que funcionen amb el tub d’escapament no homologat; i en conjunt fomentar les bones pràctiques en l’ús, el manteniment i en la conducció dels vehicles; permeten així reduir els nivells de concentració de partícules de l’atmosfera i de soroll de la ciutat.

Controls per mesurar la contaminació dels vehicles

Els controls per mesurar la contaminació dels vehicles tindran lloc els propers dies, del 30 de novembre al 4 de desembre, de les 10h a les 13h, a dos punts de la ciutat: al carrer Navas de Tolosa 335, al districte de Sant Andreu, i a l’avinguda Verge de Montserrat 167, al districte d’Horta-Guinardó.

Les mesures es faran amb un opacímetre que s’introdueix al tub d’escapament del vehicle. A cada un dels dos punts de la ciutat hi haurà una parella de la Guàrdia Urbana de Barcelona que convidaran als vehicles dièsel i als ciclomotors/motocicletes, de forma aleatòria, a passar pel control. Allí hi hauran tres persones, dues dedicades al control de fums i l’altra al control de soroll.

En el cas dels dièsel se’ls sensibilitzarà vers la problemàtica del dièsel a la ciutat i la seva emissió de partícules fines, i a continuació se’ls sotmetrà a una prova d’opacitat (mesura que està homologada i que ja es realitza a la ITV). En el cas que sigui un ciclomotor se’ls sotmetrà a la mesura segons el procediment que estableix l’ordenança de medi ambient.

En tots dos casos, se’ls entrega el fulletó informatiu amb el resultat de la mesura. En el cas que la mesura surti desfavorable se’ls aconsella passar per un taller i reparar l’anomalia que causa el mal funcionament.

Aquesta acció vol conscienciar als conductors de vehicles privats de Barcelona que els bons hàbits d’ús, manteniment i conducció del vehicle poden millorar la contaminació ambiental de la ciutat. Són controls voluntaris amb un objectiu de sensibilització i conscienciació.

La majoria de vehicles que es fan servir a Barcelona són de motor dièsel que, encara que són energèticament més eficients, emeten partícules més fines que els de benzina. Per tant, si el motor supera els nivells d’emissió permesos, es recomanarà als propietaris de portar el vehicle al taller per revisar-lo i arreglar les deficiències o funcionaments anòmals que s’hi trobin i que molt probablement causin l’excés d’emissions, a la vegada que se’ls informarà sobre la importància d’arreglar aquestes deficiències.

En aquests controls també es mesurarà el soroll de ciclomotors i motocicletes per veure si estan dins dels límits permesos: +4dB (A) en cotxes i motocicletes i 91dB(A) en el cas dels ciclomotors. Cal recordar que els tubs d’escapament no homologats són un dels grans causants de la contaminació acústica a la ciutat.

Les accions de control i sensibilització sobre els usuaris de vehicles de motor a la ciutat reverteixen en la millora de la qualitat de l’aire i en la reducció de l’impacte acústic de l’entorn.

stats