Publicitat
Publicitat

L'IMPACTE DE LA CRISI ECONÒMICA

Un de cada tres nens atesos per l'entitat no s'alimenta prou bé perquè la família no s'ho pot permetre

La Creu Roja alerta que la pobresa s'estén

La crisi ha fet aparèixer nous perfils de pobresa. I els principals damnificats són els nens. Un terç dels infants atesos per la Creu Roja no mengen de manera adequada perquè els pares no arriben a fi de mes.

Les entitats socials que treballen amb la població més vulnerable fa temps que alerten que el nombre de famílies en risc d'exclusió social no para de créixer. Càritas Barcelona va exposar en la seva última memòria que el nombre de persones que atenia havia crescut un 152% en els últims cinc anys, i el tercer sector, aplegat en la plataforma Ni un Pas Enrere, ha denunciat aquest setmana "l'insuficient compromís social del Govern" per no haver fet marxa enrere en les retallades que afectaran recursos destinats als col·lectius més desafavorits. La Creu Roja també va agafar l'altaveu ahir per detallar que la "pobresa extrema" s'està estenent a Catalunya, fins al punt d'afectar famílies que fins ara vivien sense angoixes econòmiques. Quatre de cada deu nuclis familiars atesos el 2010 per la Creu Roja no havien necessitat mai demanar cap ajuda bàsica, ni als serveis socials ni a altres institucions.

La incidència de l'atur i la impossibilitat de trobar forats en el mercat laboral han provocat l'aparició de nous perfils de pobres, que la Creu Roja qualifica com a "nouvinguts en l'exclusió social", tal com va explicar ahir el seu president, Josep Marquès. El primer informe de l'Observatori de Vulnerabilitat -elaborat a partir d'enquestes en profunditat a 409 persones de les 9.483 ateses l'any passat en el programa de pobresa de la Creu Roja- revela que un 60% dels usuaris van accedir per primer cop a un ajut de l'entitat l'any passat. "Fa un temps hauria estat impensable que presentéssim un informe com aquest", va detallar Enric Morist, coordinador de l'ONG.

L'habitatge és una llosa

L'estudi subratlla que més del 70% dels ingressos familiars dels enquestats -que majoritàriament són prestacions i no salaris- es destinen a pagar l'habitatge, que en set de cada deu casos és de lloguer. Les famílies consultades han de fer front a una despesa mitjana de 500 euros per no acabar vivint al carrer, una quantitat que suposa una llosa per a moltes economies familiars, que no poden assumir necessitats bàsiques com l'alimentació i la higiene. Segons l'estudi, la mitjana d'ingressos mensual de les llars analitzades és de 550 euros, fet que deixa un marge de maniobra ínfim a aquestes famílies. I això fa que se'n ressenti la salut alimentària de molts infants. La Creu Roja ha detectat que un de cada tres nens atesos no mengen, com a mínim un cop al dia, ni carn ni peix. L'única explicació és que els pares no s'ho poden permetre.

Les dades estudiades per l'entitat recullen una tendència creixent de les famílies a renunciar al servei de menjador escolar perquè no són capaces d'afrontar-ne la despesa. Un 27% de les llars tampoc pot oferir activitats extraescolars als fills. Per això, Josep Marquès va sol·licitar al Govern que no apliqui la tisorada en les beques de menjador escolar, una prestació que en molts domicilis ja és imprescindible per quadrar els números.

Les peticions d'ajuda creixen

El coordinador de la Creu Roja a Catalunya, Enric Morist, va detallar ahir que la demanda d'ajuda registrada per l'entitat ha crescut un 30% respecte a l'exercici anterior. Morist va subratllar que aquest any seran insuficients els 9 milions de quilos d'aliments que l'entitat repartirà a més de 140.000 persones, així com els 40.000 kits amb productes d'higiene que es distribuiran per cobrir necessitats bàsiques. Coincidint amb la presentació de l'informe, el departament de Benestar Social i Família va anunciar que, tot i la retallada pressupostària de la Generalitat, destinarà més de 128 milions d'euros al finançament dels serveis socials bàsics d'ajuntaments i consells comarcals, una xifra que creix un 1,5% respecte al 2010.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT