Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Morlán i Recoder acaben els treballs amb polèmica pel percentatge d'obra executada

Estat i Generalitat admeten el fracàs del pla de Rodalies 2015

El secretari d'estat d'Infraestructures i el conseller de Territori de la Generalitat, Víctor Morlán i Lluís Recoder, admeten el fracàs del pla de Rodalies 2009-2015. El grau de compliment voreja el 10%.

Dos anys i vuit mesos després de presentar l'ambiciós pla de Rodalies, que preveia el nou accés del tren a l'aeroport del Prat o el túnel de Montcada i una inversió total de 4.000 milions d'euros, Foment i Govern van acabar els treballs de la comissió de seguiment impulsada al mes de juny barallant-se per un compliment ínfim de les previsions i desitjant-se bona sort en els seus colors polítics fins després de les eleccions del 20 de novembre. Com en totes les últimes visites de Morlán a Catalunya, la falta de diners va tornar a ser el principal argument esgrimit per l'Estat per justificar el fracàs del pla. Però aquesta vegada, potser contaminats en part per l'ambient de precampanya, l'Estat va culpar el Govern de l'endarreriment perqué té els projectes poc desenvolupats i Recoder va mostrar-se incrèdul sobre la incapacitat econòmica de Foment. "De diners n'hi ha. És una qüestió de prioritats", va apuntar.

Totes dues parts van agafar-se als exemples més contundents per carregar-se de raons. Recoder advertia que l'accés de Rodalies a la T1 està licitat i adjudicat des de fa un any però que allà no s'ha mogut ni una pedra "mentre que a Madrid Rodalies ja arriba a la T4 i d'aquí un any ho farà el TGV". Morlán va triar la immediatesa del desdoblament de la línia Vandellòs-Tarragona per al 2013 "a l'espera només de tres contractes per licitar", i va parlar de la remodelació de 53 estacions, de les 107 que preveia el pla. Al final, però, pel que s'estaven barallant Recoder i Morlán era per un grau de compliment del pla de Rodalies que per al conseller era d'un 10% (a principis de setembre era un 7%) i que per al secretari d'estat aquest 10 "es quedava curt", però tampoc donava una xifra. Això sí: s'ha avançat en planificació, en estudis i en una proposta de consorci publicoprivat per als accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona. Ni rastre, per exemple, de la vella reivindicació del cobriment de vies a l'Hospitalet o a Sant Feliu.

Recoder, de fet, va acabar atacant l'essència mateixa del traspàs de Rodalies "que es va pactar malament" i que, al seu parer, no ha acabat de donar prou marge a la Generalitat per exercir el seu poder en benefici d'una millora del servei, per la qual cosa va assegurar que el Govern continuarà demanant el "traspàs complet" que permeti exercir lliurement un canvi d'operador en cas que l'executiu català ho consideri necessari.

L'ànima de 'Salvados'

El to de balanç d'un procés negociador que l'Estat va engegar a Catalunya amb un govern català tripartit en temps encara de certa bonança econòmica i que acaba amb un govern nacionalista es va veure esquitxat, a preguntes dels periodistes, pel debat obert al voltant del creixement homogeni de les infraestructures arreu de l'Estat fins al punt que la infrautilització s'ha apoderat d'alguns espais que no tenien tanta demanda a priori. El secretari d'estat va assumir lacònicament que en els últims anys l'Estat ha actuat com un "nou-ric" en el desplegament d'infraestructures que ara no són rendibles, però ho va justificar en el fet que "tothom actuava igual" i ara el resultat és la segona xarxa de TGV més important del món, només per darrere de la Xina, però amb línies que només utilitzen una desena de passatgers. Morlán va assegurar que "en les mateixes condicions" de bonança ara i abans ell, personalment, "hauria fet el mateix" i que només hauria posat impediments, per exemple, a l'aeroport d'Osca per una qüestió de viabilitat. "Però ja em vaig trobar el projecte engegat", va afegir en al·lusió crítica als projectes engegats en temps del govern del Partit Popular. En una referència directa al debat que diumenge passat va posar sobre la taula el programa Salvados de La Sexta, Morlán va concloure que "furgar a toro passat és fàcil".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT