Publicitat
Publicitat

EL FINANÇAMENT DELS SERVEIS PÚBLICS

La Generalitat reclama a l'Estat el traspàs de la política de preus per crear un model més equitatiu

El Govern vol les competències per poder augmentar les taxes universitàries

La Generalitat vol que l'Estat li traspassi les competències a l'hora de fixar els preus universitaris per poder augmentar les taxes als alumnes. L'objectiu és crear un model més equitatiu.

El copagament a la universitat pública ja existeix. Els alumnes paguen una part (al voltant del 15%) del que costa la seva plaça a través de la matrícula. Davant la retallada dels fons públics per a la universitat (un 16% en els pressupostos del 2011), algunes veus aposten per augmentar els ingressos de la universitat encarint el preu de les taxes que paguen els estudiants. El govern de la Generalitat ja va explicitar la seva postura quan, al juliol, va aprovar un increment de les taxes universitàries del 7,6%, el màxim permès pel ministeri d'Educació, que és qui fixa la política de preus. Com a compensació a la pujada, l'executiu va anunciar la creació d'un fons de beques per a l'equitat i per al rendiment acadèmic, sufragat amb el 25% dels diners recaptats amb aquest increment de preus.

El secretari general d'Universitats, Antoni Castellà, es va refermar ahir mateix en aquesta aposta i va admetre que l'encariment de les taxes universitàries -lligat a un nou sistema de beques- serà un dels punts a debatre amb el ministeri d'Educació dins de la reforma del model universitari que ha posat en marxa el seu Govern.

De fet, segons va apuntar Castellà, l'executiu català pensa reclamar, en la pròxima legislatura estatal, que es traspassin a la Generalitat les competències en política de preus, juntament amb el traspàs de la gestió de les beques universitàries, que encara està pendent dins de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat. "El sistema de preus actual és molt poc equitatiu. Els estudiants amb rendes més elevades aporten el mateix que els que no tenen capacitat econòmica", deia ahir Castellà durant la inauguració del curs acadèmic 2011-2012 a la Universitat de Barcelona (UB).

Per això el govern català planteja que l'augment de preus "reverteixi en una millor política de beques". Amb tot, sense les competències traspassades, la decisió sobre quant han de pagar els alumnes universitaris continua en mans del govern de l'Estat i del Consell General de Política Universitària, del qual formen part totes les autonomies.

El president del Consell Social de la UB, Joaquim Coello, també es va mostrar ahir partidari d'augmentar els preus de les matrícules per fer front a la crisi, en la línia del que proposava divendres el president del Consell Escolar de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Joaquim Boixareu. Però Coello va anar més enllà i fins i tot va fer una proposta concreta: apujar el preu de la matrícula 500 euros anuals (de manera que passi dels 1.200 euros de mitjana actual a 1.700). Segons Coello, amb una part d'aquest increment es podria sufragar la matrícula d'un 30% de l'alumnat, que en quedaria exempt, i fins i tot es podria oferir al 10% uns altres mil euros d'ajuda anual.

El rector de la UB, en contra

Però el rector de la UB, Dídac Ramírez, va deixar ben clara la seva oposició a l'encariment de la universitat en considerar que això generaria tant una "injustícia" com una "ineficiència social" en el paper de bé públic de la universitat. Ramírez va advertir a Castellà que la crisi "no pot fer-se servir com a excusa per obviar el necessari debat social sobre la política de preus i beques, i acabar aplicant un model de finançament de les universitats públiques que respongui a consideracions ideològiques".

El rector es va mostrar convençut que es pot respondre a les dificultats econòmiques amb "una altra política que no tan sols no retalli, sinó que augmenti" la inversió en universitats, "com han fet països com Noruega i Finlàndia". Per això, va reclamar que s'obri un debat sobre la política de preus similar al que s'ha encetat sobre la governança universitària, creant una comissió d'experts.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT