Publicitat
Publicitat

El Govern defensa que ja ha eliminat duplicitats en educació

La consellera d'Ensenyament assegura que el model educatiu català "ja ha evitat duplicitats". Tem que les retallades requereixin modificar lleis orgàniques i diu que l'Estatut blinda el model català.

El govern de la Generalitat ha retallat 626,8 milions d'euros del pressupost de la conselleria d'Ensenyament des del 2010. La tisorada arriba als 840 milions en dos anys incloent-hi els estudis universitaris. Els comptes de les universitats públiques, la construcció de nous centres escolars i els sous d'una plantilla congelada de mestres i professors són els que han patit la major part de la reducció.

Ara l'Estat anuncia una nova tisorada de 3.000 milions per a totes les comunitats autònomes en l'àmbit de l'educació, però no concreta com. La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que encara no ha rebut cap informació oficial del ministeri sobre aquesta qüestió, apunta que si la intenció és augmentar el nombre d'alumnes per classe (ràtio) i les hores lectives del professorat, com apunten algunes informacions, això requereix modificar lleis orgàniques, de manera que "no tindria un impacte immediat" el curs vinent. Segons Rigau, que recorda que l'Estatut blinda les competències de la Generalitat en educació, l'anunci del govern espanyol respon a un "neguit per pressions immediates", però que serà "molt difícil d'aplicar" a la pràctica.

Pròxima reunió

"Nosaltres podem garantir que ja hi ha racionalitat en el nostre sistema i que ja fa temps que hem evitat les duplicitats", assegura Rigau, que confia que el ministeri d'Educació convoqui una reunió de la conferència sectorial d'educació la setmana que ve per explicar els seus plans a tots els consellers d'educació.

L'expert en polítiques educatives de la UOC Carles Sigalés també assenyala que "no hi ha duplicitats en educació, perquè la seva administració correspon a la Generalitat" i destaca que retornar les competències a l'Estat, com apunten des del PP, "no suposaria cap disminució de la despesa". Tot i admetre que la reducció de ràtios (fixada en la Logse el 1991 i en la LOE el 2006) no ha comportat millores educatives, es queixa que les reformes que pretén el govern espanyol "no responen a raons pedagògiques sinó econòmiques".

Sigalés creu que hi ha marge per "fer més eficient" el sistema educatiu a través de "millores organitzatives als centres i incentius als docents compromesos", per exemple. Uns canvis que reduirien la despesa a mitjà termini, diu, però que "encara estan pendents de fer-se des dels anys 80".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT