Publicitat
Publicitat

MEDI AMBIENT

Proposa més coordinació amb l'Estat i els ajuntaments per millorar la qualitat de l'aire

El Govern demana ajuda per frenar la pol·lució

Els òxids de nitrogen (NOx) són l'assignatura pendent per millorar la qualitat de l'aire. La Generalitat va demanar ahir més coordinació amb l'Estat i els ajuntaments per acabar amb la contaminació.

La directora de Qualitat ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, va resumir la situació actual dient que "no podem dir que la qualitat de l'aire a Catalunya és dolenta però sí que tenim algunes zones afectades". L'aire, tal com es desprèn de l'informe presentat ahir, té un problema clar: l'excés d'òxids de nitrogen (NOx) a la zona del Barcelonès i el Baix Llobregat. Aquest contaminant ha augmentat molt en els últims anys, sobretot per l'augment de vehicles dièsel, i és un dels que més problemes suposa per a la salut humana. Per això Farran va demanar "mesures per millorar la situació actual". La directora de Qualitat Ambiental va anunciar que la Generalitat dóna suport a la petició de l'Ajuntament de Barcelona perquè la ITV mesuri les emissions de diòxid de nitrogen dels vehicles i s'aconsegueixi treure del carrer els cotxes més contaminants.

Tot i això, les dades presentades ahir demostren una tendència positiva en la qualitat de l'aire, especialment en el cas de les partícules pm10, que el 2010 no van superar els límits en cap punt de l'anomenada zona 1, que inclou el Barcelonès i una part del Baix Llobregat. És una bona notícia que segons Farran es pot explicar per "la baixada de l'activitat industrial, per culpa de la crisi, i per les condicions meteorològiques del 2010: molta pluja i pocs anticiclons que ajuden a baixar els nivells de contaminació".

Tot i això, Farran va demanar que "ningú canti victòria" perquè si l'activitat industrial es recupera aviat, "pot ser que les partícules contaminants tornin a augmentar".

Mentre Farran presentava aquestes dades, ahir a la ciutat de Barcelona es van arribar a registrar pics de contaminació de més de 200 micrograms/m3 de diòxid de nitrogen, que és el límit que marca la UE. La directora de Qualitat Ambiental va dir que es tractava d'un episodi "puntual, que es dóna sobretot a primera hora del matí" i va assegurar que "l'anticicló que tenim en aquests moments té moltes brises i això facilita la dispersió dels contaminants al llarg del dia". Per aquests motius, va dir, no s'ha decidit aplicar el límit de velocitat com sí que es va fer el febrer.

Farran va demanar més coordinació entre la Generalitat, els ajuntaments i l'Estat per millorar aquests indicadors. A més, va enumerar algunes de les mesures necessàries per millorar la qualitat de l'aire. Va dir: "cal un ús racional del cotxe, amb més ocupació per viatge i carrils VAO, cal apostar per la diversificació energètica, fer vehicles de baixes emissions per ciutat i aconseguir que el transport públic funcioni bé".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT